Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam Gov’t approves pilot smart border gate project with China

The project focuses on transforming the Huu Nghi International Border Gate into a "model border gate", the most advanced land border gate in ASEAN.

Prime Minister Pham Minh Chinh has approved a pilot project to develop a smart border gate at the Huu Nghi (Vietnam) – Youyi Guan (China) international border crossing.

 Huu Nghi International Border Gate. Source: TTTD

In particular, the pilot project involves the construction of smart border gates at the dedicated goods transportation routes near the 1119-1120 and 1088/2-1089 markers at the Huu Nghi – Youyi Guan International Border Gate.

The project aims to establish Lang Son Province as a major hub for export-import activities, trade, services, tourism, and border economy in the northeast region. Additionally, it seeks to position this border gate as a key gateway for the movement of goods between ASEAN countries and  China, as well as other international markets.

The project focuses on transforming the Huu Nghi International Border Gate into a "model border gate," the most advanced land border gate in ASEAN. This transformation will be based on high-tech applications, with a modern road network connected to seaports and airports, and the establishment of the largest land trade center in Vietnam for goods exchange between ASEAN countries and China.

The project outlines a target to double or triple the current capacity of goods clearance at the specialized routes near the 1119-1120 and 1088/2-1089 markers by 2027. Specifically, the capacity of the 1119-1120 route is expected to increase from 800 vehicles per day to 2,000-2,500 vehicles per day, while the capacity of the 1088/2-1089 route is expected to rise from 400 vehicles per day to 800-1,200 vehicles per day.

By 2030, the project aims to increase the goods clearance capacity on these routes by four to five times compared to the current levels.

The project will be implemented from the third quarter of this year to the end of the third quarter of 2029. The first phase, focusing on infrastructure development, will last until the end of the second quarter of 2026, followed by the pilot phase from the third quarter of 2026 to the end of the third quarter of 2029.

During the pilot phase, Vietnam will continue to discuss with China the possibility of licensing more products that are eligible for import and export to ensure the project's objectives and effectiveness.

Upon completion, the smart border gate model will facilitate the clearance of selected goods, including fruits and electronic components exported by Vietnam and ASEAN countries, as well as electronic components imported from China.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ