Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam gov’t eyes further preferential policies to support automobile industry

Existing incentive policies are not attractive enough to encourage local enterprises to further invest in the automobile industry.

Breakthroughs in taxes and credit policies are needed to remove bottlenecks to the development of the automobile manufacturing and assembling sector in Vietnam, according to recent conclusions of Deputy Prime Minister Trinh Dinh Dung.

 Vietnam needs long-term preferential policies to spur the growth of the automobile industry. Photo: Viet Dung. 

 

The statement was released by the Government Office following a meeting on September 24 chaired by Mr. Dung to discuss measures to develop the country’s automobile industry.

 

As such, the Ministry of Finance is tasked with cooperating with the Ministry of Industry and Trade and the State Bank of Vietnam to propose taxes and credit incentives to support the development of local automobile and supporting industries.

 

Meanwhile, the Ministry of Industry and Trade is responsible for looking at experience from countries with developed automobile industry to later suggest mechanisms for major automobile manufacturers or assemblers in Vietnam to realize their leading role in promoting the development of the overall industry.

 

According to the conclusions, the automobile industry remains a driving force during the country’s process of modernization and industrialization. A strong developed automobile sector is essential to the development of supporting industries, including automation, electronics, mechanical engineering, among others, in turn creating higher added value for the economy.

 

Long-term policies needed for development of auto industry

 

The government stressed the importance of creating favorable conditions to support the development of the automobile industry via consistent, predictable and long-term policies, such as incentives in terms of investment, taxes, credit and land resources, among others.

 

Over the past few years, the local industry has shown significant transformation through an expansion of the scale of the production and domestic assembling process, which results in a higher localization rate.

 

At present, Vietnam has over 40 local automobile manufacturers and assemblers, many of which are expanding operations. Additionally, major auto brands after a long period of importing cars only are now investing in production and assembling of cars right in the country.

 

Nevertheless, the government acknowledged Vietnam's car industry is still at the low-end of the global value chain with low added value products. Meanwhile, local companies have not been able to master core technologies such as engine and control systems. 

Additionally, existing incentive policies are not attractive enough to encourage local enterprises further invest in the automobile industry, posing a major restriction to the development of the sector.

The government, however, suggested Vietnam’s automobile industry is well placed for growth, especially with a large market of nearly 100 million people, adequate infrastructure system and a growing middle-income class.

Among measures to support the development of the sector, the government is planning to remove excise tax for domestically-produced car parts or offering credit packages specialized for the auto and its related supporting industries.

An adjustment of the related taxes and credit policies could impact state budget revenue in the short term, but will be a major push for local enterprises to further expand investment in the sector and contribute to socio-economic development.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ