Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnamese Gov’t halves MFN tariff on petrol products to 10%

Such a move will help Vietnam diversify oil import sources from China, the US, and the Middle East, and avoid dependence on certain partners amid growing global uncertainties.

The Vietnamese Government has agreed to halve the most favored nation (MFN) tariff on petroleum products from 20% to 10%.

 A gas station on Giai Phong Street, Hanoi. Photo: Viet Dung

The decision, which took effect on August 8, was mentioned in the Government’s decree No.51/2022 on the revision of MFN tariff on fuel and gas products.

In practice, a 10% cut in MFN tariff would not help Vietnam curb rising petrol prices, as the share of petrol imports subject to such a tariff is insignificant in the total domestic petrol consumption volume.

Experts, however, expected such a move would diversify Vietnam’s import sources from countries such as China, the US, or those in the Middle East, and avoid the dependence on certain partners amid growing global uncertainties.

The Ministry of Finance (MoF), noted the proportion of taxes in Vietnam’s petrol retail prices remains lower compared to other countries, or 40-55% for fuels, and 35-50% for diesel, except for countries with large oil reserves.

Following two cuts on environmental protection tax on petrol products in April and July, taxes are currently making up 19.4-22% of the retail prices of biofuel E5-RON92 or RON95-III, and 11.05% of diesel.

Petrol prices in Vietnam after multiple rises since early 2022 have seen four consecutive cuts with a combined VND6,500 per liter.

At present, MFN tariffs are what countries are supposed to impose on imports from other members of the WTO unless the country is part of the preferential trade agreement. This means MFN rates are the highest that WTO members charge on another.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ