Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnamese Gov’t stipulates fields under State control post-privatization

A list of State-owned enterprises (SOEs) subject to privatization in the 2021-2025 period is expected to be submitted to the Prime Minister in this fourth quarter.

The Vietnamese Government is expected to hold over 50% of the stake at state-owned enterprises (SOEs) in the fields of clean water supply and sewerage.

 Production at Ca Mau Fertilizer Plant. Photo: Hoang Anh

 

The move was revealed in Prime Minister Pham Minh Chinh’s decision No.26/2021/QD-TTg on the list of business fields in which SOEs must undergo privatization.

 

The government would hold a maximum of 50% of stake in fields of environmental sanitation; wastewater treatment; public lighting in order to ensure consistent service quality.

 

Other services that are subject to state ownership are between 35 and50% including urban planning, audit, road and bus station maintenance, trade promotion, industrial parks development, among others.

 

The prime minister requested ministries and localities to soon submit a list of SOEs in such fields that would be privatized for the 2021-2025 period, with the deadline set in the fourth quarter of this year.

 

The Ministry of Planning and Investment (MPI) is tasked with cooperating with other agencies in reviewing the existing privatization policy and the current progress of SOEs privatization.

 

In 2020, nine SOEs were privatized for proceeds of VND949 billion (US$41.2 million), which resulted in a total of 180 state firms completing the privatization process in the 2016-2020 period and raising VND36.5 trillion ($1.58 billion) for the state budget.

 

The process remains pending in 89 SOEs, including 13 in the capital city and 38 in the country’s southern hub. The others include six managed by the Committee for State Capital Management (CSCM), four under the Ministry of Industry and Trade (MoIT), and two under the Ministry of Construction (MoC).

 

Major bottlenecks in the privatization process include business valuation and the approval of land-use plans to prevent possible revenue loss for the state budget after privatization.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ