Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam in need of investment in oil industry but not at all cost: Lawmakers

The majority of incentive policies in Vietnam’s petroleum industry have been mostly related to taxes.

Vietnam needs to attract more investment to the oil industry amid dwindling oil and gas reserves but not at all costs and should consider incentives beyond tax cuts.

 Production at Bach Ho's oil field. Photo: Hung Huy

 

The view was shared among National Assembly deputies in a discussion on the revision of the Law on Petroleum on June 15.

 

Lawmaker Vu Thi Luu Mai from Hanoi noted oil and gas remained valuable resources, but there have been growing difficulties in the exploration and production process.

 

Meanwhile, revenues from crude oil declined from 4.6% in 2012 to around 2.6% in 2021. Mai referred to a proposal  calling for a cut of the corporate income tax from 32% to 28% and waiving fees on using water resources, urging careful consideration at a time of volatile oil prices in the global market.

 

Sharing another idea, lawmaker Phan Duc Hieu from Thai Binh Province said most incentive policies in the petroleum industry have been related to taxes.

 

“Incentives should be more diversified in forms for Vietnam to attract high-quality investment projects,” Hieu said.

 

At present, countries around the world are discussing the possibility of a global minimum corporate tax rate of 15%, which makes it harder for multinationals to move profit to countries or territories with no, or very low taxes.

 

Hieu expected once this policy comes into force, it would have a major impact on Vietnam’s current attraction methods for investment and also on investors currently operating in Vietnam.

 

“The Government should have a comprehensive evaluation of such an impact on Vietnam’s FDI attraction policy,” he said, expressing concern that the attraction from tax-based incentive policies would gradually be diminished.

 

Sharing Hieu’s view, Lawmaker Vu Tien Loc from Hanoi said changes in Vietnam’s investment policies, especially in the fields of petroleum, are necessary to maintain the country’s competitiveness in attracting foreign investment.

 

On this issue, Vice Minister of Industry and Trade Dang Hoang An said the formulation of Vietnam’s incentive policies had taken into consideration those of regional countries with similar oil production capacity.

 

An, however, noted the ministry would consider more regulation in terms of investment incentives, such as in the process of contractor selection and terms for application.

 

“The goal is to have diversified incentive policies other than taxation to attract investment capital into the petroleum industry for higher competitiveness and attraction of the maritime investment environment,” he said.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ