Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam, Indonesia navies discuss maritime boundaries

Vietnam and Indonesia have expressed a desire to prevent further maritime spats.

High-ranking officers of Vietnam and Indonesia navies have discussed measures to strengthen the cooperation as well as maritime boundaries between the two littoral countries.

Rear Admiral Tran Thanh Nghiem at the phone talk with his Indonesian counterpart on June 7. Photo: Quan Doi Nhan Dan  

In the phone talk held on June 7, Rear Admiral Tran Thanh Nghiem, commander of the Vietnam People’s Navy, and Indonesian Navy Chief of Staff Admiral Yudo Margono said they will continue making efforts to maintain the peaceful and stable maritime boundaries and facilitate the fishing without violating the waters of each country.

The commanders agreed to speed up the completion of the Joint Training Standard Procedure in addressing common maritime security challenges.

Vietnam and Indonesia reached an agreement on continental shelf delimitation in 2003. In 2010, the two defense forces signed the Memorandum of Understanding (MoU) on enhancing cooperation between defense officers and related activities.

But the exclusive economic zone (EEZ) between the two states in the North Natuna Sea remains contested.

So far, both countries have tried to manage the dispute agreeably. Top Vietnamese and Indonesian defense officials have pledged to treat fishers humanely and not resort to the threat or use of force.

The two Southeast Asian neighbors have expressed a desire to expedite the negotiation process while discussing a provisional guideline to prevent further maritime spats.

There is also political will from both sides to end the current state of uncertainty. Since 2010, Vietnam and Indonesia have engaged in 12 rounds of talks on EEZ delimitation. The latest one took place in 2019, according to Phan Xuan Dung, a graduate student and research assistant at the S Rajaratnam School of International Studies (RSIS), Nanyang Technological University, Singapore, and a member of the US–Vietnam Next-Generation Leaders Initiative at the Pacific Forum.

Both countries should establish provisional zones in the overlapping areas for joint fisheries exploitation. This is a common practice among states with unresolved maritime boundaries. A temporary measure such as this allows both parties to address fishery issues cooperatively while bypassing the bilateral dispute itself. A Vietnam–Indonesia fishery agreement should include provisions on maritime conservation as well as a joint jurisdiction arrangement, noted Xuan Dung.

In addition, the two countries should jointly conduct public information campaigns to raise awareness among Vietnamese fishing communities. Many Vietnamese fishers who engaged in IUU fishing have limited knowledge of neighboring coastal states’ maritime boundaries and maritime laws. Workshops should be held in the Vietnamese provinces of Khanh Hoa, Ba Ria-Vung Tau and Binh Thuan, where having many fishing vessels apprehended by Indonesia in recent years.

Finally, Vietnam and Indonesia should step up coast guard cooperation. In 2017, the two countries signed a letter of intent to enhance coast guard cooperation to ensure maritime security and safety in areas around the continental shelf boundary. Both sides should conduct frequent exchanges, as well as joint training exercises focusing on search and rescue, combating IUU fishing and countering piracy.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ