Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam keeps close watch on all South China Sea developments: Spokesperson

Hanoi has stated that all activities in the South China Sea need to strictly abide by international law, respect sovereignty, sovereign right and jurisdiction of concerned parties in waters defined in UNCLOS 1982.

Vietnamese authorities closely follow developments in the South China Sea, Spokesperson Le Thi Thu Hang of Vietnam’s Ministry of Foreign Affairs has stated amid China’s growing assertiveness in the resources-rich sea.

The Vietnamese forces at sea enforce the law in a peaceful, legal manner to protect Vietnam’s sovereignty, and legitimate rights and interests, Hang said at a press meeting on August 20 when she was asked to comment on information saying Chinese coastguard vessels have been deployed to bloc 06.01 on Vietnam’s continental shelf over the last month.

 A Vietnam Coast Guard official on duty at sea. Photo: Minh Phuong/Tuoi Tre newspaper


China has claimed over 90% of the South China Sea, which Vietnam calls the East Sea, where one third of world trade passes annually. China sent a giant oil rig into Vietnamese waters in May 2014, which triggered months-long territorial dispute between the two countries.

Over the past two years, Chinese survey and armed coastguard vessels have intruded waters of not only Vietnam but also other claimants in the South China Sea.

In July 2019, China’s survey ship Haiyang Dizhi 8 and armed escorts illegally operated in Vietnam’s Exclusive Economic Zone (EEZ), deteriorating relations between the two neighboring countries with a complicated history of rivalry. The vessels did not leave until late October.

Hanoi persistently made clear that the waters that the Haiyang Dizhi 8 and its escorts were operating in lie “entirely within the sovereignty and jurisdiction of Vietnam”, established by the1982 UN Convention on the Law of the Sea, of which both Vietnam and China are members.

In April this year, the Haiyang Dizhi 8 was deployed to the southern part of the South China Sea, near the location of an oil rig contracted by Malaysia's oil company Petronas.

 China’s survey ship Haiyang Dizhi 8


Indonesia, Malaysia, the Philippines and Vietnam, countries that have South China Sea boundaries, and the US and Australia have condemned China’s aggressiveness and bullying activities.

US Secretary of State Mike Pompeo on July 13 stated that “Beijing’s claims to offshore resources across most of the South China Sea are completely unlawful, as is its campaign of bullying to control them.”

Pompeo also said the sea is not China’s maritime empire and urged disputes in this sea to be resolved through international law.

“All activities [in the South China Sea] need to strictly abide by international law, respect sovereignty, sovereign right and jurisdiction of concerned parties in waters defined in the 1982 UN Convention on the Law of the Sea,” Vietnam’s foreign ministry spokesperson stressed on August 20.

Fishing ban

At the press meeting on August 20, commenting on the information that thousands of Chinese fishing vessels might flock to the South China Sea after China’s seasonal fishing ban order expired on August 16, the Vietnamese foreign minister spokesperson said Vietnam has on many occasions made clear its stance on the so-called fishing ban by the Chinese side.

In early May, Vietnam rejected the “unilateral move” when Chinese authorities announced their annual ban with the ostensible goal of preserving fish stocks and improve sustainable ecology in the sea, but the presence of its law enforcement raised concerns of increased risks of confrontations and incidents with boats from other claimant countries in the contested waters.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ