Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam-Myanmar Friendship Association tightens relations

Vietnam and Myanmar relations were enhanced during hard times.

The Vietnam-Myanmar Friendship Association has elected its chairmanship and members for the 2021-2026 term as part of efforts to tighten the relations between the two countries in the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN).

 

Chu Cong Phung chairman of the Vietnam-Myanmar Friendship Association. Photo: VNA  

Chu Cong Phung, former Vietnamese Ambassador to Myanmar, will continue being chairman of the association with a priority put in connecting all stakeholders to enhance the multisectoral cooperation regardless of economics, culture, education, and healthcare.

 

Set up in 2014, the association, which includes 30 members, will work with the Embassy of Myanmar in Hanoi and the Embassy of Vietnam in Yangonto to hold exchange activities, share information, and implement signed agreements.

 

They will help boost connections among associations, political, religious, and social organizations to fulfill the mission with a focus on people-to-people diplomacy, the chairman said at the meeting on November 10.

 

Vietnam and Myanmar established diplomatic ties in 1975. It can be said that the relations between the two countries were forged during hard times. That helps explain why their friendship and cooperation are very solid, according to Kavi Chongkittavorn, a Thai national and veteran journalist on regional affairs. 

As the chair of the Asia-Europe Meeting (ASEM), Vietnam was the main driving force behind the push for the membership of Myanmar, Cambodia, and Laos in the ASEM process, very much to the chagrin of the other members.

 

After both countries joined ASEAN, with Vietnam in 1995 and Myanmar in 1997, their relations have been further strengthened through ASEAN-led cooperative frameworks. Myanmar and Vietnam are also members of the CLMV (Cambodia-Laos-Myanmar-Vietnam) Summit, both are actively engaged in action plans to promote trade, investment, environmental protection, and water management.

 

In a broader move, they agreed to coordinate at regional and international forums like ASEAN, the United Nations, the Non-Aligned Movement, the Greater Mekong Subregion, the Ayeyawady-Chao Phraya-Mekong Economic Cooperation Strategy (ACMECS), among others.  

 

The two countries elevated the ties to a comprehensive strategic partnership in 2017, opening up a new chapter for cooperation in foreign affairs, defense and security, economics, and politics.

 

Currently, Vietnam is the 9th largest trade partner of Myanmar and its 7th biggest investor.

 

In 2019, before Covid-19 flared up globally, the two-way trade hit US$1.02 billion.

 

Regarding investment, Vietnam poured up to $2.2 billion in 11 projects, mainly telecommunications, construction, banking as of April 2021.

 

In the context of Covid-19, Vietnam has offered pandemic relief to Myanmar. 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ