Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam parliament approves state budget deficit of 3.44% of GDP for 2020

The National Assembly agreed on allocating VND115.4 trillion (US$4.97 billion) for debt payment and VND220 trillion (US$9.47 billion) for development investment.

The National Assembly, Vietnam’s supreme legislative body, today approved a resolution on state budget estimate for 2020, including the state budget deficit of VND234.8 trillion (US$10.11 billion, with an endorsement from 451 out of 453 of National Assembly deputies present, representing an approval ratio of 93.37%.

 The resolution received an endorsement from 451 out of 453 of National Assembly deputies present, representing an approval ratio of 93.37%.

 

Upon breaking down, the state budget revenue for 2020 is estimated at VND1,521 trillion (US$74.54 billion), including estimated central state budget revenue of VND851.76 trillion (US$36.7 billion) and provincial budget revenue of VND660.53 trillion (US$28.46 billion),

 

Meanwhile, state budget expenditure is expected to reach VND1,747.1 trillion (US$75.29 billion), with the central budget expenditures of VND1,069.56 trillion (US$46.08 billion).

 

The National Assembly agreed on allocating VND115.4 trillion (US$4.97 billion) for debt payment, VND220 trillion (US$9.47 billion) for development investment, and VND55 trillion (US$2.37 billion) on administration costs of state and party agencies, organizations, among others.

 

Additionally, an amount of VND14.6 trillion (US$629.15 million) would be allocated for wage reform and laying off public employees.

 

In a discussion session, Nguyen Duc Hai, chairman of the Finance- Budget Committee under the National Assembly, expressed concern over slow disbursement progress of public investment funds, going down from 64.8% of disbursement rate in 2015 to 54.5% in 2016, 53.1% in 2017, 50.9% in 2018 and 49.1% as of late October in 2019.

 

On this issue, the Standing Committee of the National Assembly requested the government to review the disbursement procedures to address bottlenecks during the process, ensuring greater disbursement rate and efficiency in utilizing public investment funds.

 

The Standing Committee urged a more severe discipline measure to organizations and individuals that are directly involved in the delay in announcing public investment plan and the disbursement process.

 

Previously, the Finance – Budget Committee said with the disbursement rate of 49.1% to date, it would be difficult for the government to meet the disbursement target by the year-end.

 

The Finance – Budget Committee attributed the lack of preparation for investment projects, difficulties in site clearance and delay in allocating public funds, among others, to such slow disbursement progress. 

According to the committee, these issues have been known for many years, but there has been lack of efforts from government agencies to resolve them, and which require all concerned parties to strictly follow regulations and laws on finance – budget, including the Law on Public Investment. 

 

Prime Minister Nguyen Xuan Phuc in a conference late September said slow disbursement of public investment are bottlenecks for the development of Vietnam’s economy and warned of major consequences if the issue is not properly addressed. 

 

On November 11, the National Assembly approved Vietnam’s socio-economic development plan for 2020, including the GDP growth target of 6.8%.

 

In addition to the GDP growth target, the 2020 socio-economic development plan includes other key economic indicators, such as the consumer price index (CPI) to stay below 4%; export growth of 7%; ratio of trade deficit to total export value below 3%; total social investment capital at 33 – 34% of GDP; a decline by 1 – 1.5% in the poverty rate; unemployment rate in urban areas below 4%, among others.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ