Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnamese parliament ratifies US$15.4-billion recovery package in 2022-2023

The recovery program is intended to ensure Vietnam’s average GDP growth at 6.5-7% during the 2021-2025 period.

Vietnam’s National Assembly on January 11 approved a resolution on a socio-economic recovery program worth nearly VND350 trillion (US$15.4 billion).

 Overview of the NA session. Source: quochoi.vn

 

The program, scheduled to take place during the 2022-2023 period, would include an economic reopening initiative along with improvements in preventive healthcare capabilities worth VND60 trillion ($2.64 billion); social welfare, and job creation support (VND53.15 trillion or $2.34 billion); businesses, cooperative and households recovery support (VND110 trillion or $4.84 billion); infrastructure development  (VND113.85 trillion or $5 billion); administrative reform and improvements of the business environment.

 

At the discussion session, NA Chairman Vuong Dinh Hue said the recovery program is intended to ensure Vietnam’s average GDP growth at 6.5-7% during the 2021-2025 period, inflation rate staying below 4%, and stable macro fundamentals.

 

Meanwhile, fiscal support under the program would include a 2% cut in value-added tax (VAT) in 2022 for goods and services subject to 10% VAT, except for those in fields of telecommunications, insurance, banking, and mining.

 

Hue expected the monetary policy to be managed in a flexible manner with a view to further lowering lending rates by a minimum of 0.5-1 percentage points within two years; restructuring debt payment schedules and freezing, waiving interest rates for customers affected by the pandemic.

 NA deputies votes for the ratification of the resolution. 

 

To finance the recovery program, the NA has allowed a higher state budget deficit during 2022-2023 by an average of 1-1.2 % of the GDP, or a maximum of VND240 trillion ($10.6 billion).

 

In this case, Vietnam’s state budget deficit in 2022 is expected to increase by 1.1% of the GDP, or VND102.8 trillion ($4.5 billion) higher than the previous estimate.

 

The NA called for the Government to continue keeping a stable macro-economic situation and ensuring major balances of the economy while taking measures to prevent tax losses or transfer pricing to add more resources to the economic recovery efforts.

 

“The issuance of the Government bonds should be in close association with the management of the monetary and fiscal policies,” said the resolution.

 

Vietnam is set to keep an average GDP growth of 6.5-7% in the five-year period, or a GDP per capita of $4,700-5,000 by 2025.

 

Manufacturing and processing, the key drivers for growth, is set to make up 25% of the GDP, and the digital economy would represent 20%.

The plan also targets an average productivity growth of 6.5% per year and a budget deficit of 3.7% of the GDP for the five-year period.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ