Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam PM asks “super committee” not to be admin burden on enterprises

Timing is essential in a market economy, requiring the Committee for State Capital Management (CSCM) to be responsive and quickly address enterprises’ concerns, said Prime Minister Nguyen Xuan Phuc.

Vietnam’s Committee for State Capital Management (CSCM), dubbed as the super committee, must create favorable conditions for enterprises’ further development, instead of being an administrative burden, according to Prime Minister Nguyen Xuan Phuc. 
 
Overview of the meeting. Source: VGP.
Overview of the meeting. Source: VGP.
Timing is essential in a market economy, requiring the CSCM to be responsive and quickly address enterprises’ concerns, Phuc said in a meeting with the CSCM on July 17. 

Launched last September, the CMSC is tasked with managing state capital at 19 leading state-run groups and corporations with a combined capital of VND1,000 trillion (US$43.02 billion) and assets of over VND2,300 trillion (US$98.96 billion).

Phuc requested the CMSC to continue cooperating closely with 19 corporations and groups, while focusing on improving capabilities and efficiency in the committee’s operation. 

Additionally, Phuc urged the committee to enhance supervision at those under its administration, preventing losses of state capital and assets during their operations, especially in the privatization and divestment process. 

Phuc requested government agencies to consider the committee’s proposal in deregulating certain aspects for enterprises, delegating them appropriate responsibilities. 

Nguyen Hoang Anh, chairman of the CMSC, said the committee is piloting the communication system connecting with 19 enterprises, which would serve as a basis to set up indicators and software for enterprises supervision. 

A report from CMSC said most enterprises under its management have been profitable, with an increase in revenue and pretax profit of 15% and 21%, respectively. 

Topping the list of 19 SOEs is state investment arm State Capital Investment Corporation (SCIC).

The remaining 18 SOEs were formerly run by four ministries which are the Ministries of Industry and Trade (MoIT), Transport (MoT), Agriculture and Rural Development (MARD), and Information and Communications (MIC). Most of the names on the list are enterprises belonging to the MoIT and MoT with six groups and six corporations.

Of the 19 on the list, the state now holds a 100% stake in 14 SOEs. These include Electricity of Vietnam (EVN) and PetroVietnam, the two largest state-owned conglomerates in terms of stockholder equity (VND431 trillion (US$18 billion) and VND205 trillion (US$9 billion), respectively, according to their 2016 audited reports. The two have total assets of VND770 trillion (US$33.8 billion) and VND692 trillion (US$30.3 billion) as of 2016, respectively.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ