Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam keeps close watch on latest South China Sea developments: Spox

Vietnam said it has full legal foundation and historical evidence to back its sovereignty claims over Spratlys.

Vietnam said it keeps a close watch on the developments in the South China Sea (called East Sea by Vietnam) following the news on the presence of nearly 300 Chinese ships in Spratly Islands.

 Chinese vessels present in the Whitsun Reef on March 22, 2021. Photo: Armed Forces of the Philippines

“Vietnamese authorities closely monitor developments in the East Sea and protect and exercise the sovereignty and jurisdiction over Vietnam’s seas in accordance with international law and the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) 1982,” Spokesperson Le Thi Thu Hang of Vietnam’s Ministry of Foreign Affairs said at a press conference on May 13.

On May 12, the National Task Force for the West Philippine Sea (NTF-WPS) said a total of 287 Chinese militia ships scattered across Whitsun Reef (called Da Ba Dau in Vietnamese and Julian Felipe Reef in Philippine).

Da Ba Dau is a low-tide feature (above water only at low tide) of Union Banks, a large atoll in Vietnam's Spratly Islands (Quan Dao Truong Sa in Vietnamese).

Hang said that Vietnam has full legal foundation and historical evidence to back its sovereignty claims over Truong Sa.

“Being a littoral country and a member of UNCLOS, Vietnam has rights to sovereignty and jurisdiction defined in UNCLOS,” she stated.

NTF-WPS said beginning on March 7, approximately 220 Chinese vessels gathered at the boomerang-shaped Whitsun Reef.

Though China claims that the hundreds of vessels were simply seeking shelter from storms, the Philippines’s task force noted that “despite clear weather at the time, the Chinese vessels massed at the reef showed no actual fishing activities and had their full white lights turned on during night time,” according to Sam Cohen, J.D. student at Harvard Law School, and Alex Vivona, student at Harvard Law School.

Gregory Poling at the Asia-Maritime Transparency Initiative (AMTI) said China is using Whitsun Reef as “a parking lot—their preferred anchorage to keep an eye on the larger piece of real estate called Union Banks.”

In an interview with The Diplomat, Poling compared the recent activities at Whitsun Reef to the situation in December 2018, when China deployed its maritime militia to occupy the waters around Thitu Island (Dao Thi Tu in Vietnamese). Since then, China has had a permanent maritime militia presence around Thitu Reef, though the Philippines still notionally controls Thitu Island. Poling suggests that China will take a similar approach in Union Banks, which is what is evident now at Whitsun Reef.


Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ