Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam should be cautious about environmental impact investment: JICA

Inflows from emerging countries might fail to meet environmental protection requirements.

The government of Vietnam should be careful in choosing investment projects which cause impact on environment amid rising Chinese inflows resulted from the US-Sino trade tensions, Chief Representative of the Japan International Cooperation Agency (JICA) Konaka Tetsuo has said. 
 
Chief Representative of the Japan International Cooperation Agency (JICA) Konaka Tetsuo. Photo: Linh Pham
Chief Representative of the Japan International Cooperation Agency (JICA) Konaka Tetsuo. Photo: Linh Pham

Any investment project must meet environmental protection requirements which are defined globally. In addition, there remains a question which must be answered before and during the project is that if it causes any social impact or resident relocation, Mr. Konaka Tetsuo said at a recent press conference. 

In reality, a number of projects from emerging countries fail to meet requirements on environmental protection as investors try to cut cost and shorten time for the investment, he said.  

The government should contemplate the investment by carefully checking it though the project appraisal takes time, the Japanese official suggested. 

In fact, foreign direct investment (FDI) over the years has enabled Vietnam to upgrade infrastructure and develop its economy, but a number of projects have polluted the environment, affecting local residents and lowering Vietnam’s competitiveness.  

Understanding what Vietnam is facing with, the JICA has focused on projects that help improve urban traffic in order to lower pollutant emissions, Mr. Konaka Tetsuo affirmed. 

Accordingly, the JICA has funded a number of urban traffic projects including urban railways in Hanoi and metro line in Ho Chi Minh City which help ease pressure on traffic, both solving traffic congestions and lowering emissions. 

Sharing more about Japan’s experience in coping with pollution, Mr. Konaka Tetsuo said air and water pollution is consequence of economic development. Several decades ago, Japan had to face serious pollution which hindered children from playing outside their house and the JICA is sharing lessons learnt from such period of time, he noted. 

As a result, dozens of projects on environmental improvement receiving official development assistance (ODA), project-type technical cooperation, and non-refundable aid from the JICA have been running, such as managing preventive forest, managing solid waste in urban areas, improving water, water treatment and water drainage in big cities like Hanoi and Danang, Ha Long, Dong Nai, Haiphong, Hoi An, and Hue.  
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ