Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam should be tougher in South China Sea issue: Int'l experts

International cooperation to some extent will force China to restrain its activities in the South China Sea.

Vietnam needs to let the whole world know what happens in the South China Sea (SCS) to gain international support in the issue which has become complicated due to Chinese assertiveness.

 A Vietnamese soldier stands watch overlooking the South China Sea. Photo: Internet


Hanoi should speak louder of the situation in which its sovereignty has been violated, longstanding oil operations have been harassed, and fishermen are in distress at sea, a number of international experts told Hanoitimes at the 11th South China Sea International Conference concluded earlier this week.

Dr. Stanley Byron Weeks, Senior Analyst, Science Applications International Corporation (SAIC): China continues to pressure, coerce, and bully other claimants, especially Vietnam. The situation will continue so it requires Vietnam and other countries to keep stance on the sovereignty protection.

Vietnam should partner with big countries because free navigation in the SCS remains concerned. The country should also take a good chance in the ASEAN Chairmanship 2020 to unify the bloc’s member states, he added.

Sukjoon Yoon, Senior Fellow, Republic of Korea Navy Captain, Korea Institute for Military Affairs: Vietnam should voice louder about violations of its sovereignty and call for support from non-claimant stakeholders, such as Australia, India, Japan, South Korea, Russia, the US, and probably New Zealand. In fact, each has their own reasons for becoming involved in the maritime territorial disputes.

The partnership with other countries like South Korea, for example, will enable Vietnam to reinforce its military strength, including the navy. Efforts to conduct joint patrol with aforementioned nations will signal some messages to China.

Obviously, international cooperation to some extent will force China to restrain its activities in the SCS, the expert stressed.

Dr. Nicola Casarini, Program Asia, Istituto Affari Internazionali, Italy: It’s better if Vietnam and China find some common grounds to solve longstanding issues as the neighborhood is important for the two countries’ stability and development. But dealing with complicated situation, Vietnam needs to have different approaches in solving the South China Sea issues.

The EU is responsible for the situation in the South China Sea and interested in promoting any kind of dialogue and negotiations between Vietnam and China as well as China and ASEAN, for example an ASEAN-China Code of Conduct (COC) in the SCS for peace and stability in the region.

They keep supporting Vietnam in pursuing its stance on the sea, he said.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ