Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam state budget collection down nearly 20% in January amid Covid-19

A low budget revenue in January is due to the fact that the economy is currently struggling with the ongoing Covid-19 outbreak.

Total state budget revenue in the first month of the year suffered a decline of 18.8% year-on-year to VND134 trillion (US$5.82 billion), according to the General Department of Taxation (GDT), citing the Covid-19 impacts and tax revenue foregone as a result of financial support programs as main reasons.


  A one-week long Tet holiday in February could further reduce state budget revenue in this month. Photo: Chien Cong 

“State budget revenue is highly dependent on economic performance,” the GDT explained a decline of nearly VND5 trillion (US$217.4 million) year-on-year in revenue, particularly as the current Covid-19 outbreak is causing severe difficulties to operation in many economic fields such as aviation, tourism, services, and trade.

 

Meanwhile, the fact that the government has risen the taxable personal income threshold from VND9 million (US$389) per month to VND11 million (US$475), and the family circumstance-based deduction for each dependent of a taxpayer from VND3.6 million (US$155.42) per month to VND4.4 million (US$189.96), also contributed to a decline of VND1.8 trillion (US$78.28 million) in January’s revenue.

 

To aid businesses overcome difficulties caused by the pandemic, the government has cut the corporate income tax rate by 30% for those with revenue below VND200 billion (US$8.7 million) per year, leading to a further decrease of VND2.8 trillion (US$121.7 million) year-on-year in the state budget collection.

 

Upon breaking down, domestic revenue made up a lion share of the total revenue at VND131.5 trillion (US$5.71 billion), and crude oil exports of VND2.45 trillion (US$106.5 million).

 

According to the GDT, the state sector paid VND15.7 trillion (US$682.7 million) to the state budget, less than half the figure of the private sector which stood at VND32.3 trillion (US$1.4 billion) and the foreign-invested sector at VND28.8 trillion (US$1.25 billion).

 

Revenue from income corporate tax amounted to VND35.1 trillion (US$1.52 billion) and VND26 trillion (US$1.13 billion) of value-added tax.

 

In February, the GDT estimated a further decline in state budget revenue by 13% year-on-year to VND74 trillion (US$3.21 billion), as the one-week long Tet holiday in this month could play a key factor.

Financial sector urged to raise 2021 budget collection

Financial sector urged to raise 2021 budget collection

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ