Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam stops US-bound Chinese aluminum forging Vietnam origin worth US$4.3 billion

Currently, Vietnamese aluminum exported to the US is subject to 15% import tariff, while similar Chinese products are applicable to a tax rate of up to 374%.

TGeneral Department of Vietnam Customs (GDVC) has timely prevented US$4.3-billion Chinese aluminum forging Vietnam’s origins from being exported to the US, according to Nguyen Van Can, director general of GDVC. 
 
Nguyen Van Can, director general of Vietnam Customs.
Nguyen Van Can, director general of Vietnam Customs.
The case could potentially be the largest origin fraud to date in terms of export value, said Can in a meeting on October 28. 

Can added an unnamed corporation, located in southern province of Ba Ria – Vung Tau, had imported 1.8 million tons of semi-aluminum products and aluminum bars for later export to the US and other countries, aiming to profit from unfair trade gains from preferential treatments. 

Currently, Vietnamese aluminum exported to the US is subject to 15% import tariff, while similar Chinese products are applicable to a tax rate of up to 374%, Can said. 

Such huge difference in import tariff has led to a growing number of enterprises in Ba Ria – Vung Tau importing foreign aluminum worth billions of US dollars, Can continued. 

Can also revealed the GDVC is working with the US customs to verify the case, as US agents from the Department of Homeland Security have arrived in Hanoi to cooperate in the investigation. 

Can stressed in case of companies importing aluminum bars or semi-aluminum products, then melt and form into different aluminum products, they are still not qualified for Vietnamese origin.

According to Can, the authority is stepping up efforts to prevent Vietnam from becoming a transshipment hub for foreign products. 

Recently, Vietnam’s customs authorities have intervened in a number of cases of importing foreign products forging Vietnamese origin. 

Can informed 10 containers of bicycles are being stopped at Binh Duong Custom Department. Preliminary results showed 100% of these products are imported from abroad, but later would be assembled in Vietnam for export. 

Additionally, Hai Phong Custom Department also held containers of equipment and parts imported from abroad and subject to assembling in Vietnam to become made-in-Vietnam. 

Similar cases involving clothes, footwear, phone accessories originated from China but labeled as Vietnamese goods for domestic use are being found in ports in Hai Phong, Ho Chi Minh City, Binh Duong, Dong Nai, among others. 
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ