Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam to benefit from RCEP market region

Vietnam will be able to access a huge market of 3.4 billion people when it joins the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP).

Countries in RCEP will have a combined GDP of 21 trillion USD, accounting for 29 percent of the world's GDP, said Nguyen Anh Duong, Deputy Director of the Central Institute for Economic Management (CIEM). 
Speaking during a workshop held in Hanoi on July 17 on the impact of RCEP on Vietnam's economy and the opportunities and challenges it would pose, Duong said regulations on origin in RCEP would be simpler and more liberal than in other economic pacts. In addition, the parties would make more commitments on freedom of trade in goods and services and investment. 
Negotiations on RCEP officially began in 2012 with six countries: Australia, China, India, Japan, the Republic of Korea and New Zealand. The pact aims to build a regional free trade area. The RCEP states' total GDP will be higher than the combined GDP of countries in the Trans-Pacific Partnership (TPP), which will account for 26 percent of the world's GDP, and it will have a rapidly growing middle class. 
According to Duong, RCEP is expected to offer major opportunities to Vietnam by improving its access to investment and export markets in the member states of the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), as well as partners with demand for diverse goods. At the same time, it could make imports of technology and machinery cheaper, thus creating opportunities for Vietnam to join the region's production value chain, Duong said. 
The pact could also help Vietnam reduce transaction fees, create a friendly business environment and enhance its role in resolving trade and investment disputes, he said. 
Sectors such as seafood, agriculture, construction, garments and textiles, as well as leather footwear, would have additional opportunities for growth, he added. For example, the country would have major opportunities in distribution and in the hotel and restaurant business in the countries in RCEP, especially in Japan and the ASEAN states, besides opportunities in providing services to Australia, Duong said. 
However, Vietnam would also face challenges in banking services as the RCEP countries in the region, such as Singapore, Japan, the RoK and Australia, have highly developed banking sectors. 
Vo Tri Thanh, CIEM's deputy director, said RCEP and TPP would not clash but support each other to help Vietnam integrate further into the world economy. 
"The two pacts have a common feature of commitment to freedom in trading goods and services, and in investment. Talks on both RCEP and TPP are expected to end this year," Thanh said. 

 
Photo for illustration
Photo for illustration
In RCEP, ASEAN is looking for cooperation and equal development. The TPP is a free trade agreement aimed at resolving the issues of labour standards, a competitive environment, State-owned enterprises, State purchases and intellectual property. 
"Some people thought that TPP and RCEP will compete with each other and overlap. However, in my view, the two pacts could supplement each other," Thanh added. 
Vietnam would have more benefits than challenges by joining RCEP, he noted. 
Earlier, an ANZ Bank report said that Vietnam and Thailand would be the countries to benefit the most from RCEP. 
Vietnam's GDP is expected to grow 8 percent in five years after signing the RCEP, while Thailand's GDP is expected to grow 13 percent. The RCEP states will account for 85 percent of the world FDI flow. 
Thanh suggested that Vietnam should take advantage of RCEP by improving the competitiveness of domestically produced items and focusing on some industries that could benefit from the deal.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ