Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam to diversify markets amid agro-trade dependence on China

Vietnam may seek other key markets, including the EU or US, to mitigate impacts from ongoing trade congestion with China.

The Ministry of Agricultural and Rural Development (MARD) is tasked with diversifying markets and transportation modes for Vietnam’s farm produce in a bid to reduce the country’s agro-trade dependence on the Chinese market.

 Trade congestion remains a major issue for Vietnam in the past months. Source: VGP

 

Deputy Prime Minister Le Van Thanh gave the conclusion in an announcement No.08/TB-VPCP on January 10 following a Government meeting on January 8, discussing solutions for trade congestion at Vietnam-China border checkpoints.

 

Thanh also called for the MARD, the Ministry of Industry and Trade (MoIT), and the Ministry of Foreign Affairs (MoFA) to improve access of Vietnam’s farm produce to other key markets, including the US and EU, especially as harvesting seasons are approaching.

 

As of January 8, the total trucks being stranded at northern border gates with China was 3,609, some 2,150 fewer compared to 5,800 trucks recorded on December 25, 2021.

 

A sharp decline in the number of trucks was partly due to a shift towards domestic consumption and export via official trade routes.

 

While there has been progressing in resolving trade congestion at border gates, Thanh warned growing uncertainties surrounding the Covid-19 situation would further put trade activities at risk.

 

Thanh also asked Government agencies to work with their Chinese peers in agreeing on a timeframe for customs clearance for both sides, expanding the working hours at border gates, or reopening those that are being temporarily suspended.

 

The Ministry of Health is responsible for drafting Covid-19 procedures in line with those of China in the border gate zones.

 

“The goal is to fully clear trade congestion at border gates before the Lunar New Year,” the DPM stressed.

 

Vice Minister of Transport Nguyen Ngoc Dong said it is entirely feasible for exporting goods and products to China by rail or sea.

 

“The railway network alone could transport 80 containers per day on the condition of meeting standards for official trade,” Dong said.

 

Le Quang Trung, deputy general director of the Vietnam Maritime Corporation, added whether a shift in exporting goods from road to sea and railway would be viable depends on the standards and rules of origin.

 

“Official trade would incur higher costs and complicated administrative procedures,” Trung noted as a reason for businesses to prefer unofficial trade practices.

 

For thoroughly addressing the ongoing trade bottleneck at Vietnam-China border gates, Thanh urged the MARD to soon draft an overall plan for agro-fishery production that meet safety standards and rules of origin, noting these are key to promote official trade between the two countries, rather than unofficial trading practices of people to people.

 

“In this case, Vietnam could take advantage of other multimodal transportation models such as railway or maritime for goods transportation,” he said.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ