Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam to have additional 18 railway routes by 2050

Seven current railway routes are being upgraded in the 2021-2030 period.

Vietnam national railway network would have another 18 major routes with a length of more than 3,00km by 2050.

 Vietnam may have 25 railway routes by 2025. HNT Photo: Nguyen Quy

With 18 new routes, the national railway network will have 25 major lines with a total length of 6,409km, according to the draft planning on railway development in the 2021-2030 period with a vision to 2050 submitted by the Ministry of Transport (MoT).


Among 25 major routes, seven existing routes with a length of nearly 2,500km are Hanoi-Ho Chi Minh City, Hanoi-Lao Cai, Hanoi (Gia Lam Station)-Haiphong, Hanoi (Dong Anh Station)-Thai Nguyen (Quan Trieu Station), Hanoi (Yen Vien Station)-Lang Son (Dong Dang Station), Kep-Chi Linh, and Kep-Luu Xa.


The top priority projects for capital allocation are the North-South high-speed railway including two routes of Hanoi-Vinh, HCMC-Nha Trang, those of Bien Hoa-Vung Tau, Vung Ang-Tan Ap-Mu Gia, Di An-Loc Ninh, HCMC-Cantho, Lao Cai-Hanoi-Haiphong, and Hanoi-Dong Dang.


In the 2021-30 period, the draft planning proposed to prioritize the allocation of investment capital to complete the two routes of Vinh - Danang by 2040 and Danang-Nha Trang by 2050.


During the period, the MoT also expected to complete the construction of the routes of Yen Vien-Pha Lai-Ha Long-Cai Lan seaport as well as the one connecting with Lach Huyen International Gateway Port, and build inter-regional railways including Ngoc Hoi-Lac Dao-Bac Hong, Thu Thiem-Long Thanh.


For the period of 2030-50,  intra- and inter-regional railways will be developed based on demand which includes Nam Dinh-Thai Binh-Haiphong-Quang Ninh (Ha Long) coastal railway, Ha Long-Mong Cai, Thai Nguyen-Tuyen Quang-Yen Bai, My Thuy Port-Dong Ha-Lao Bao connecting with the neighboring country of Laos.


The draft estimated about VND240 trillion (US$10.4 billion) will be needed for both upgrading existing railway routes and building new ones. The fund will be mobilized from the state budget and other sources.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ