Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam trade ministry aims at US$340-billion exports by 2025

By 2025, the trade ministry targets around 45% of small and medium enterprises of Vietnam taking part in e-commerce.

Vietnam’s exports are expected to expand at an annual growth rate of 5% and reach a turnover of US$340 billion by 2025, the Ministry of Industry and Trade (MoIT) said in its socio-economic development plan for the 2021 – 2025 period.

 Vietnam's exports expected to hit US$340 billion by 2025. 

Following the plan, domestic firms would keep an export growth rate of 5% per yea and exports to the European and American markets are set to grow 7–10% per year on average.

 

Meanwhile, imports during the 2021 – 2025 would expand at an annual rate of 4.9% to US$330 billion by 2025, resulting in a trade surplus of around US$10 billion at that time, while import growth of domestic enterprises is set at 6% per year.

 

By 2025, the MoIT targets the industry to make up over 35% of Vietnam’s GDP with an annual average growth rate of over 7.5%.The manufacturing and processing sector would increase over 10%.

 

During this period, Vietnam would form a number of specialized industrial clusters in textile, footwear, electronics and food processing, among others.

 

The trade ministry also expected added value from domestic trade to contribute 13.5% to GDP by 2025, for which revenue from goods retail sales and services in the 2021 – 2025 would increase by 9 – 9.5% per year. By 2025, Vietnam would have 45% of small and medium enterprises taking part in e-commerce activities.

 

To achieve these goals, the MoIT would step up efforts to restructure the economy and revise the growth model towards greater productivity, quality and competitiveness.

 

Between January and July this year, Vietnam’s export turnover topped US$147.6 billion, up 1.5% year-on-year, and the import value was US$139.2 billion, down 3%. As a result, Vietnam’s trade surplus during the period stood at US$8.4 billion, significantly higher than a surplus of US$1.8 billion in the same period last year.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ