Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Mekong region acts towards sustainable infrastructure development

The Friends of the Mekong meeting focuses discussion on human resource development, digital economy, sustainable water, natural resource management, and environmental protection.

The first Friends of the Mekong Policy Dialogue under the new Mekong-US Partnership has offered recommendations on sustainable infrastructure development and connectivity in support of a secure, prosperous, and open Mekong Region.

 US Deputy Secretary of State Stephen Biegun said at a Mekong-US Partnership meeting in 2020. Photo: Vietnam News Agency

The dialogue, which was convened earlier this week by the US and Vietnam with the participation of 17 countries and institutions, including Australia, Japan, South Korea, Brunei, New Zealand, the EU, the Asian Development Bank, the World Bank, the ASEAN Secretariat, and the Mekong River Commission.


The event also covers other contents including human resource development and building the foundations for a Mekong digital economy; sustainable water, natural resource management, and environmental protection; as well as Covid-19 response and regional collaboration on health security.

In his remarks, Principal Deputy Assistant Secretary of State for East Asian and Pacific Affairs Ambassador Atul Keshap highlighted the importance of this region to ASEAN centrality and to the ASEAN Outlook on the Indo-Pacific, according to the US Department of State.

The meeting is further evidence of the expanded US commitment to the Mekong region, the department said.

In September 2020, foreign ministers from Mekong-region countries and Deputy Secretary of State Stephen Biegun, along with the ASEAN Secretary-General, launched the Mekong-US Partnership.

They pledged to deepen and broaden relations, focusing on critical issues like economic connectivity and infrastructure, human resources development, natural resources, and non-traditional security, including transnational crime, disaster preparedness, and health security.

The Mekong-US Partnership includes the Governments of the United States, Burma, Cambodia, Lao PDR, Thailand and Vietnam. 

The Mekong-US Partnership (MUSP) seeks to encourage equitable, sustainable, and inclusive growth in the Lower Mekong Region.

The MUSP seeks to meet regional development challenges by implementing capacity building projects and programs with active involvement and close cooperation of the governments in the Mekong region.

Its goal is to deliver equitable, sustainable, and inclusive economic growth among the five MUSP partner countries by promoting connectivity and collaboratively addressing regional trans-boundary development and policy challenges.

Carl Thayer, Southeast Asia-specialized emeritus professor the University of New South Wales, Canberra, said many programs to be undertaken by the Mekong-US Partnership are structured multilaterally among six states, the US, Cambodia, Laos, Myanmar, Thailand and Vietnam.

The professor said the US has three main motivations in creating the Mekong-US Partnership: (1) to address emerging challenges in the Lower Mekong such as pandemic response, transboundary water management, and cyber security; (2) to increase the US engagement with the five Lower Mekong states as part of a larger strategy of US engagement with ASEAN; and (3) to counter China’s influence and provide an alternative to China’s Belt and Road Initiative.

According to Prof. Thayer, at the launch of the Mekong-US Partnership, Secretary of State Mike Pompeo accused the Chinese Communist Party (CCP) with threatening “the Mekong’s natural environments and economic autonomy.” He directly charged China with exacerbating the historic drought in 2019 by withholding water upstream.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ