Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnamese banks hurry to implement Basel II in 2019

As of present, eight out of 17 banks subject to Basel II implementation have met the target.

A bunch of Vietnamese banks are in the race to meet the requirements on capital adequacy ratio (CAR) following Basel II standards right in 2019, one year earlier than the deadline for implementation on January 1, 2020. 
 
Illustrative photo.
Illustrative photo.
The State Bank of Vietnam (SBV) in 2016 selected 10 banks to pilot Basel II standards and set the deadline of 2020 for these banks to meet it. 

These include Joint Stock Commercial Bank for Foreign Trade of Vietnam (Vietcombank), Bank for Investment and Development of Vietnam (BIDV), Joint Stock Commercial Bank for Foreign Trade of Vietnam (VietinBank), Saigon Thuong Tin Commerical Joint Stock Bank (Sacombank), Military Bank (MB Bank), Vietnam Technological and Commercial Joint Stock Bank (Techcombank), Asia Commercial Bank (ACB), Vietnam International Bank (VIB), Maritime Bank (MSB), and Vietnam Prosperity Bank (VPBank). 

By applying the Basel II standards with stricter requirements compared to Vietnamese standards, the current CAR of Vietnamese banks could reduce by 1.5 – 3 percentage points. 

This would mean that a current CAR of 10 – 11% will be revised to around 8%, a minimum requirement for Basel II. 

As of November 2018, Vietcombank and VIB were the first two banks qualified for Basel II standards, while the SBV said banks meeting the Basel II before the deadline would be able to expand its current credit growth limit and network. 

Following the announcement, an additional of seven banks have been confirmed by the SBV to qualify for Basel II standards in early 2019, including Orient Commercial Bank (OCB) and Tien Phong Bank (TPBank). 

In April, another three banks were added to the list, namely ACB, VPBank and MB Bank; Techcombank is scheduled for Basel II qualification in July 1. 

As of present, eight out of 17 banks subject to Basel II implementation have met the target. 

Among state-run commercial banks, BIDV and VietinBank are under pressure to increase their charter capital, as both have CAR under 10%. 

In case of VietinBank, the Vietnamese lender has reached its maximum cap on foreign ownership. Meanwhile, BIDV has not been able to conclude its stake sale to KEB Hana Bank, a subsidiary of South Korea’s Hana Financial Group, since news about the deal emerged last November. 

The circumstance surrounding Vietnam’s two major banks is expected to potentially derail SBV’s plan in implementing the Basel II standards. This could lead to the SBV making an exception for a number of banks with extended deadline for the implementation of the new standards, subject to the approval of SBV’s governor on a case-by-case basis. 

Fitch Ratings previously said the Vietnamese banking system could face a capital shortfall of almost US$20 billion (9% of GDP) to meet Basel II implementation and to increase allowance coverage to a level that reflects underlying asset-quality problems

Basel II is an international business standard, which are recommendations on banking laws and regulations issued by the Basel Committee on Banking Supervision, requiring financial institutions to maintain enough cash reserves to cover risks incurred by operations. 
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ