Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnamese parliament agrees $6.5 billion for construction of North-South expressway

The total length of the project is estimated at 729 kilometers, divided into 12 sub-projects, and financed by public funds.

The National Assembly approved a resolution to allocate VND147 trillion (US$6.5 billion) for the construction of 729 kilometers of the Eastern North-South expressway during the 2021-2025 period.

 The Eastern North-South expressway. Photo: The Hanoi Times

 

Under the resolution, the Eastern North-South expressway would include sections from Bai Vot (Ha Tinh Province) to Cam Lo (Quang Tri Province), from Quang Ngai Province to Nha Trang (Khanh Hoa Province), and from Can Tho City to Ca Mau Province.

 

The total length of the project is estimated at 729 kilometers, divided into 12 sub-projects, and financed by public funds.

 

The majority of the expressway is designed with six lanes, except for sections of Can Tho – Hau Giang, and Hau Giang – Ca Mau with four lanes.

 

The resolution stipulates the project will be completed by 2025 and start operation one year later.

 

The NA calls for the Government to set up financial plans for the project to ensure its feasibility and efficiency.

 

Under the Government’s calculation, toll collection on the entire 12 sub-projects would help raise VND18.3 trillion (USD804.5 million) in five years and around VND38 trillion ($1.67 billion) in the 10-year period.

 

As of the present, over 1,000 kilometers of the expressway have been built throughout the country. 

In the 2021-2025 period, Vietnam targets to have at least 2,000 kilometers of expressways, and by 2025, the figure would be 4,000 kilometers stretching from the northern province of Lang Son to the southernmost province of Ca Mau.

With the Eastern North-South expressway, Vietnam would have four major trans-Vietnam highways, including National highway No.1, Ho Chi Minh highway, and coastal highway. 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ