Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam’s automobile industry – Brighter outlook and fierce competition

In the January – August period of 2019, Vietnam imported 87.6 thousand completely built-up (CBU) cars, up 213% year-on-year.

Car sale boomed in the first eight months of 2019, even with a higher number than in the same period in 2018 due to a decline in selling prices. Positive supply-demand situation led to a strong growth of sales volume during the period. However, the optimism of the market has not benefited earnings of car dealerships. Stiff competition between auto dealers even dragged their gross profit margins down in 2019, according to Viet Dragon Securities Company (VDSC). 


Automobile supply recovered substantially in the first eight months of 2019

During the first eight months of 2018, the auto market faced difficulties in importing completely built-up (CBU) cars due to the requirement of Vehicle Type Approval (VTA) certification under government’s Decree No.116. However, since early 2019, most vehicle importers and distributors met the requirement and could import autos to Vietnam. 

​Furthermore, due to a removal of tariffs under ASEAN Trade in Goods Agreement (ATIGA), the number of cars imported from ASEAN nations, especially Indonesia and Thailand, surged, intensifying the improvement in the supply of cars. As a result, in the January – August period of 2019, Vietnam imported 87.6 thousand CBU cars, up 213% year-on-year.


The decline in selling prices boosted sales volume in the first eight months of 2019

The strong recovery in supply increased competition between car dealerships, leading to the decline in cars’ selling prices. After the removal of tariffs under ATIGA, prices of autos such as Toyota and Honda coming from Indonesia and Thailand, ranging from VND300 to 500 million (US$13,000 – 21,500), became affordable for consumers. In addition, customers have more choices due to a wider diversity of models. Therefore, dealers have to offer promotions and decreased selling prices in order to maintain their market share.


Demand for autos has remained healthy in 2019, resulting in a surge in sales volume. It is expected that auto demand will remain robust for a foreseeable future. 

According to VDSC, during the last five years, Vietnam’s disposable income per capita has improved quickly, and the trend may be going on from 2019 onwards. Last year, the low number of imported cars to Vietnam did not meet the high demand of the domestic market, leading to an increase in the need for automobiles in 2019. Moreover, the fall in selling prices has boosted the purchase of new vehicles.

Stiff competition is dragging gross profit margins of car dealers down

In the first half of 2019, sales volume and revenue of most car dealers witnessed an increase thanks to high demand and supply in the auto market. To be more specific, revenue of Savico (SVC) saw a surge of 42% year-on-year; Haxaco (HAX), a dealer of Mercedes-Benz, recorded an increase of 7% year-on-year in revenue.


However, earnings of these car dealers did not result in benefit. High supply made competition in the market stiffer. Many dealerships decreased selling prices in order to maintain market share and avoid high inventory levels, resulting in a fall in their gross processing margins.

Turning to the second half of 2019, VDSC expected that competition will remain fierce and is even increasing. However, middle-car dealers may face more intense competition than luxury car dealerships, as:

(1) High-end cars target affluent customers, who often prioritize their favorite brands over selling prices.

(2) Luxury auto customers have fewer choices than middle-class ones in terms of car dealerships and models.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ