Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam’s logistics sector faces labor shortage of 2 million people

The issue of labor shortage is becoming more severe as Vietnam is a member of ASEAN Economic Community (AEC) and is joining in a number of next generation free trade agreements.

With annual growth rate of over 10% and contributing 5% to the country's GDP, Vietnam’s logistics sector is facing a labor shortage of around two million people, according to the Vietnam Logistics Association (VLA).

 Illustrative photo.

 

Statistics showed Vietnam currently has 30,000 logistics companies, including 4,000 operating in cargo transportation domestically and internationally.

 

Notably, the majority of logistics firms operating in Vietnam are of small and medium size. 89% of them are local, 10% are joint-ventures and 1% wholly foreign owned enterprises.

 

The issue of labor shortage is becoming more severe as Vietnam is a member of the ASEAN Economic Community (AEC) and is joining a number of high-standard free trade agreements, VnEconomy reported.

 

A survey from the Ho Chi Minh City Institute for Development Studies (HIDS) revealed the Vietnamese workforce in the logistics sector is not only in short supply but also lacks the quality, particularly those assuming senior positions. Specifically, 53.5% enterprises lack staff with qualification and logistics knowledge; 30% have to retrain employees and only 6.7% are satisfied with the capacities of their employees.

 

Another survey conducted by the Institute of Economics and Development (IED) under the National Economics University indicated up to 80.26% of employees in logistics firms are trained through day-to-day work; 23.6% took part in local training courses; 6.9% are trained by international experts and only 3.9% joined training courses abroad.

 

The VLA predicted in the next three years, logistics firms in Vietnam would need 18,000 new employees and companies in other sectors would need over millions of employees with logistics knowledge.

 

Tran Thanh Hai, deputy head of the Import – Export Department under the Ministry of Industry and Trade (MoIT), said the quality of workforce training in the logistics sector should be improved to meet international standards and remove the weaknesses of Vietnamese human resources in logistics, including the lack of discipline and teamwork capability.

 

Hai suggested policy makers propose new teaching plans in the fields of logistics and supply chain in Vietnamese universities.

 

According to Hai, in order to develop high quality human resources in logistics, it is essential to have a joint-effort from the government, provinces/cities, logistics firms and vocational schools, while the government should continue to provide supporting policies for logistics.

 

Le Quoc Tien, vice principal of Vietnam Maritime University, said to improve the quality of teaching staff in logistics, the contribution of foreign and local logistics experts is necessary, as well as close the collaboration with logistics firms in setting up training programs in logistics.

 

Vietnam’s logistics and warehousing market is expected to register a positive compound annual growth rate (CAGR) of 13.3% in the 2018-2022 period, reaching a revenue of US$86.7 billion by 2022, according to Ken Research – a market research and consulting company based in India and the US.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ