Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam's master plan needs to stay in line with 2045 development goals: WB

The key challenge is to link the national master plan with those of economic sectors, fields, and provinces/cities

The main objective of Vietnam’s national master plan should be in line with the country’s development goals until 2045, which is to become a high-income country.

 Le Van Luong Street, Hanoi. Photo: Pham Hung

World Bank’s Managing Director of the Growth Dialogue Danny Leipziger stressed the view in a meeting with Vice Chairman of the National Assembly Nguyen Duc Hai in Hanoi on August 16.

According to Leipziger, a major challenge for Vietnam during the drafting of the master plan is to ensure its compatibility with other plans and regulations, along with sufficient financial resources for the implementation.

In this regard, Leipziger added that the key challenge is to link the national master plan with those of economic sectors, fields, and provinces/cities, while the Government has not identified financial sources to draft the planning and the subsequent implementation.

Leipziger noted the World Bank stands ready to work with the National Assembly and other Government agencies in solving these issues.

He suggested the Government integrate indicators assessing the implementation of the planning, collect information throughout the process, and authorize supervisory bodies to solve any issues that may emerge.

For his part, Vice Chairman Nguyen Duc Hai highlighted the close cooperation between the National Assembly and the World Bank.

“The National Assembly would continue to cooperate with the World Bank and other partners in addressing issues of mutual interests,” Hai said.

He shared Leipziger’s view that planning is a complicated and difficult process.

Given the huge work volume ahead, Hai called for both sides to continue working on pushing for the completion of the master plan.

At the meeting, Hai noted the National Assembly plans to hold a socio-economic forum in 2022 and invited World Bank’s representative to attend.

As one of Vietnam’s major development partners, Hai expected the World Bank to give a detailed outlook on Vietnam’s economic prospects, as well as its challenges amid growing global uncertainties.

The master plan forecast Vietnam would have a population of 105 million by 2030, and 115 million by 2050. The average GDP growth would reach 7% per annum during the 2021-2030 period, and 6.5-7.5% in 2031-2050.

In addition, the GDP per capita would be around US$7,500 and 27,000-32,000 by 2050; the rate of people living in urban cities by 2030 would be 50%, and 70-80% by 2050.

By 2030, Vietnam would have 5,000 kilometers of expressways, and this number would be elevated to 9,000   by 2050.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ