Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Robust growth predicted for Vietnam’s power sector despite near-term headwinds

Fitch Solutions predicted power consumption in Vietnam to grow by an annual average of 6.5% between 2020 and 2029, which still remains one of the fastest growth rates in Asia.

Despite the near-term downward revisions, Vietnam’s power sector as a whole is still poised for robust growth over the coming decade, Fitch Solutions has said in its latest report.

 

According to Fitch Solutions, positive economic growth fundamentals in Vietnam will stimulate an ongoing surge in power demand and consumption over the coming decade. While manufacturing is weighed by the outbreak in the near-term, it is expected that growth will rebound relatively quickly, in line with fiscal and monetary support from the government, and possible backlog of orders upon normalization.


 Selected markets' exports to China (% of GDP).

 

Liberal trade policies, including the upcoming ratification of the EU-Vietnam Free Trade Agreement, positive demographics, upscaling of its labor force and rapid urbanization will also support the country’s strong economic growth and further drive power consumption growth rates.

 

Fitch Solutions predicted power consumption in Vietnam to grow by an annual average of 6.5% between 2020 and 2029, which still remains one of the fastest growth rates in Asia.

 

Meanwhile, Vietnam’s power consumption growth for 2020 has been revised down to 6.2%, in light of growth pressures stemming from the Covid-19 epidemic. Vietnam’s large manufacturing sector, accounting for 16% of the GDP, is set to come under heavy pressure in the first half of 2020, from supply chain disruptions as a result of the outbreak in China.

 

Fitch noted that China’s aggressive measures to prevent the spread of the virus have inevitably weighed on domestic manufacturing and production, as well as logistical mobility, which will lead to spillover effects into Vietnam, particularly as China is a key source of raw materials and a major export market for Vietnam.


Vietnam's natural gas power generation.

 

Additionally, gas-fired generation is forecast to pick up after 2023, given an increasingly favorable investment environment towards liquified natural gas (LNG), with further upside risk.

 

The anticipated commissioning of PV Gas’ Thi Vai LNG terminal in the Ba Ria-Vung Tau province in end-2022 will allow Vietnam to begin importing LNG for the first time, which could offer some relief for gas-fired generation thereafter.

 

The government has recently highlighted the use of LNG as a source for power generation, and will look to create more favorable conditions for foreign investors to develop such projects, said Fitch.

 Vietnam's total power generation and consumption.

 

This has already translated into strong investor interests in LNG projects over the past six months, and a robust LNG-to-power project pipeline. Fitch Solutions said that there are now approximately 26GW worth of gas-fired power projects in the pre-final investment decision (FID) phase in Vietnam, which are slated to come online between 2022 and 2029. As such, there should be a rebound in gas generation to occur only after 2023, assuming that some of these projects will come online as planned.

 

That said, the lack of FIDs to date means that some of these projects are inherently exposed to a certain level of risk, including delays at the bureaucratic level, and Fitch, thus, did not incorporate all of this capacity into its forecasts.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ