Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam’s retailers accelerate shopping experiences to meet consumer demand

Mobile orders have been instrumental in helping maintain social distancing and adherence to local guidelines.

Vietnam’s retailers have focused on accelerating shopping experiences to meet consumer demand both in-store and online. 

 Vietnamese consumers are familiar with online shopping. Photo: Phuong Thu

The latest Zebra’s annual study revealed the finding after analyzing the attitudinal behavior of shoppers, retail associates and retail executives, and examining the retail and technology trends impacting shoppers’ purchasing behavior in North America, Latin America, Asia-Pacific, Europe and the Middle East.


The study found that, in Asia Pacific including Vietnam, retail decision-makers and store associates have seen a dramatic increase in the need for convenience and efficiency as the pandemic has catapulted shoppers’ usage and affinity for mobile ordering and smart checkout solutions.


Mobile orders from smartphones and tablets have seen tremendous growth and been instrumental in helping maintain social distancing and adherence to local guidelines. “Seventy-two per cent of surveyed shoppers have ordered from mobile devices and 82% of them are highly likely to continue using it,” the study wrote.


Millennials (88%) and Gen X (79%) shoppers were the primary users of mobile ordering but nearly half of Boomers (47%) used it too, and 74% of them are likely to continue using it in the future. 


Half of surveyed shoppers have interacted with self-checkouts in the last six months and more than 60% agreed the self-checkout solutions provide an improved customer experience. While agreement is highest among Millennials at 73%, 66% of Gen X shoppers and 50% of Boomers have also realized an improved customer experience from self-checkout solutions in 2020. 


“Meanwhile, 86% of retail decision-makers and 71% of store associates agree self-checkouts improve the customer experience. Almost nine-in-10 decision-makers and more than seven-in-10 associates believe self-checkouts freed employees up to do higher priority tasks and better serve customers while helping meet health and safety mandates and protocols,” the study wrote.


Changing to be winner


 Soya Garden closes nearly 30 outlets in Hanoi and HCMC. Photo: Soya Garden

In Vietnam, retailers in the food & beverage (F&B) market have changed to adapt to the new normal period as well as the shopping behavior. F&B retailers have closed a series of large-scale outlets in big cities including Golden Gate - the Vietnamese owner of restaurant chains, Tokyo Deli and Daruma - the Japanese restaurant chains, and the Vietnamese organic soya chain Soya Garden. 


Instead, the chains have focused on providing online services to accelerate shopping experiences for customers. Soya Garden is shaking hand with its tech partners to boost take-away orders as well as plans to develop new small outlets or kiosk, and remains best outlets meeting the consumer demand.


According to Hoang Tung, Founder & CEO of Pizza Home, Covid-19 made the sector difficult but many large retailers in Vietnam had quickly adapted to the new situation. “However, they need to focus on improvement of experience and convenience in their long-term strategy,” he told Hanoitimes.


“Retailers in Vietnam are aware the success hinges on elevating the shopper experience,” said Tracy Yeo, Country Lead for Vietnam, Zebra Technologies Asia Pacific.


She added that investments in analytics, mobile ordering and smart checkout will provide a more seamless and satisfying omnichannel experience. The Zebra study found that shoppers’ in-store and online satisfaction significantly declined in 2020 due to out-of-stocks, product variety, online delivery cost and timing and returns.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ