Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam’s two-month trade surplus at 10-year high

The trade surplus contributes to macroeconomic stability, ensuring the significant balances of the economy and supporting the international payment balance.

In the first two months of the year, Vietnam's trade surplus reached over US$4.7 billion, the highest in the same period since 2014, according to data from the General Statistics Office (GSO).

 Production of medical electrical products for export at Terumo Vietnam in Hanoi. Photo: Pham Hung/The Hanoi Times

The total value of exports and imports of goods in the first two months of the year stood at nearly $114 billion, an increase of approximately 19% compared to the same period in 2023. Vietnam's trade surplus exceeded $4.7 billion, the highest in a decade.

Exports to the US and EU increased by nearly 37% and 14% respectively compared to the same period last year. In the Japanese market, the trade balance shifted from a trade deficit of $0.2 billion to a surplus of $0.4 billion.

The trade surplus contributes to macroeconomic stability, ensuring the significant balances of the economy and supporting the international payment balance.

Despite these positive aspects, experts note that the recent trade surplus is mainly due to a slower decline in export growth compared to imports. In the long run, this could pose a challenge for businesses as the global economy remains uncertain, purchasing power is weak, and concerns about inflation persist.

This is likely to significantly impact consumer demand and import activities.

Thanks to market signals in major importing countries showing signs of recovery, the total export turnover in the first two months increased by over 19%, reaching nearly $59.4 billion. Among them, foreign-invested firms contributed 71.5% to the total exports in the first two months, while domestic enterprises accounted for the remaining share.

Eleven commodity groups recorded turnover exceeding $1 billion, with four key groups (electronics, computers, phones and components, machinery and equipment, and textiles) generating over $5 billion from various markets.

On the flip side, Vietnam imported over $54.6 billion worth of goods, machinery, and production fuels, representing an 18% increase compared to the same period in 2023. Foreign-invested enterprises continue to be the major contributors to the importation of goods and raw materials for production, accounting for nearly $35 billion.

In terms of markets, China remains the largest importing market for Vietnam, accounting for nearly $21 billion. Meanwhile, the US is the largest destination for Vietnamese exports, reaching $17.4 billion in the first two months.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ