Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam airlines raise domestic airfares post-Covid-19

Vietnamese air carriers have listed new domestic airfares which are higher than the fares applied during the social distancing period.

In the midst of the second social distancing period against the Covid-19 pandemic, Vietnamese airlines have quoted new domestic airfares that are three to five times higher than the fares applied since the beginning of the social distancing period, but still remain below the regulated ceiling price.

 Source: Vietnam Airlines

Prices on the Ho Chi Minh City – Hanoi route range from VND3.6 million to VND6.7 million for Vietnam Airlines economy class, from VND1.7 million to VND2.9 million for Bamboo Airways’, from VND1.8 million to VND2.1 million for Vietjet Air’s. 

Fares of the Ho Chi Minh City – Hanoi route

Airline  Economy classBusiness class
Vietnam Airlines

US$152.8 

US$284.6

Bamboo Airways

US$72.1 - US$123

US$161.4 – US$271.9

Vietjet Air

US$76.4 - US$89.1

US$89.1


 Source: Bamboo Airways

Why high airfares?

The prices of domestic flights vary, depending on the time of purchase, Tran Trung Kien, a Thu Duc district-based ticket agent in Ho Chi Minh City told VnExpress. “Travel demand will increase as the social distancing will soon end and in anticipation of the coming public holidays (Reunification day of April 30 and May Day). Supply shortage drives airfares up,” Kien was quoted as saying.

Some airlines explained that travel demand between Hanoi and Ho Chi Minh City is high even during the time of social distancing. Meanwhile, in compliance with the social distancing measures against Covid-19, flights are operated at half capacity with seating arrangement of just two passengers in one row to ensure a safe distance. 

According to the Civil Aviation Authority of Vietnam (CAAV), the Hanoi – Ho Chi Minh City route has been reopened but operated at the frequency of 5-6% below the pre-pandemic capacity. The agent also told local media that though domestic airfares are rising, they are still below the regulated ceiling.

Nguyen Xuan Thuy, a local transport insider, told Kinh te & Do thi that the airlines have heavily suffered from the Covid-19 pandemic and higher air fares are intended to offset the losses. However, as the Covid-19 pandemic is negatively affecting all people and every industry, “I suggest the transport ministry and airlines explain this increase more reasonably,” he was quoted as saying. 

Due to the pandemic, 98% of airplanes have been grounded, local airlines could see a decline in revenue of up to VND65 trillion (US$2.7billion), much higher than the VND30 trillion (US$1.27 billion) previously estimated by the CAAV.

After three weeks of social distancing, domestic airlines have struggled with financial woes, according to Saigon Times. The airlines’ cash flow has been imbalanced in the first four months of this year, which makes it hard for them to recover faster. Cash flow from airfares and fuel cost reduction has not covered the fixed costs of the airlines.

In order for airlines to overcome the crisis, it is necessary to quickly issue policies on exemption and reduction of state-controlled aviation services (plane parking fees and screening fees, among others), environmental protection taxes for shipping companies, including airlines, to lower costs for air carriers, Saigon Times wrote. 

In addition, the government should also refund value-added tax (VAT) in 2020 for industries directly affected by the pandemic such as aviation and tourism so that the enterprises can cover their operating costs.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ