Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

ASEAN, China renew pledge to humane treatment toward fishermen at sea

Humane treatment toward fishermen in distress is part of the implementation of an agreement signed in 2002 between ASEAN and China.

Ten ASEAN member states and China have discussed ways to promote cooperation in humane treatment of fishermen as part of the implementation of the Declaration on the Conduct of Parties in the South China Sea (DOC).

 Philippine fishermen aboard their motorized boats sail along Ulugan Bay, in Puerto Princesa, Palawan island in 2012. Photo: AFP

The workshop, which was held both online and offline in Hanoi, is the first activity to implement the DOC so far this year, contributing to maintaining the momentum achieved, said Vietnamese Deputy Minister of Foreign Affairs Nguyen Quoc Dung on Tuesday.


Under the DOC, parties concerned shall intensify efforts to seek ways, in the spirit of cooperation and understanding, to build trust and confidence, ensure just and humane treatment of all persons who are either in danger or distress at sea.

Mr. Dung said there remain certain differences in understanding of the issue, which result in inconsistent application of law enforcement practice. It should be acknowledged that protection and provision of just, humane treatment to fishermen is cross-sectoral in nature, which requires a holistic approach to address.

In this context, it is important to promote dialogue and cooperation between ASEAN and China in ensuring just and humane treatment of fishermen, especially those who are in danger or distress situation.

“This is not just a confidence building measure to implement the DOC but a priority area of practical cooperation” that should be promoted for “the benefit of fishing communities and the people as a whole in the region”, the Vietnamese diplomat noted.

Commitment resulted from DOC

Signed in 2002, the DOC is a milestone document embodying the collective commitment of ASEAN member states and China to promoting peace, stability and mutual trust and to ensuring the peaceful resolution of disputes in the South China Sea.

Fishermen constitute a major group among the sea-going persons in the South China Sea. For ASEAN and China, fishermen hold a special position. As many as nearly 200 million people depend on fishery resources of the South China Sea for their livelihood.

Meanwhile, fishermen are vulnerable to danger or distress at sea, including increasingly complex weather patterns and frequency of natural disaster, accidents and collisions, not to mention some accidents and incidents that have occurred.

At the workshop, representatives of ASEAN and China revealed that fishing boats in their countries are mostly of small size and outdated while fishermen face difficulties and emerging danger in the South China Sea, requiring long-term support.

Therefore, ensuring the safety of fishermen and humane treatment toward fishermen at sea has been stipulated in a number of international agreements and treaties and those reached by ASEAN and China.

But a broader approach to protect fishermen and ensure better treatment toward them is the common expectation among the representatives at the workshop.

At the event, significant joint efforts between Malaysia and Indonesia to treat fishermen of the two sides have been shared, becoming a good reference for the cooperation between ASEAN and China in the same issue.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ