Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

ASEAN reaffirms position on keeping East Sea peaceful

The 10-member bloc demands the code of conduct (COC) in the South China Sea (called East Sea by Vietnam) be effective and substantive.

The South China Sea issue is high on the 37th ASEAN Summit’s agenda, and the 10-member bloc has shown its determination to maintain peace, stability, and security in the sea that Beijing claims the vast majority.

 Vietnam's Prime Minister Nguyen Xuan Phuc at the ASEAN-China Summit on November 12. Photo: Quang Hieu

At the 23rd ASEAN-China Summit on November 12, ASEAN expressed a strong commitment to turning the South China Sea, a critical sea lane of the region and the world, into a sea of peace, stability, security and safety for the free flow of goods.

The 10 ASEAN nations agreed that differences and disputes should be settled through peaceful means, the rule of law must be fully respected and observed, and common values are upheld, local media reported.

Speaking at the summit, Vietnam’s Prime Minister Nguyen Xuan Phuc, the Chair of ASEAN 2020, reaffirmed the bloc's position on the South China Sea issue was clearly stated at the 36th ASEAN Summit in June 2020, the 53rd ASEAN Foreign Ministers’ Meeting in September 2020, and the on-going 37th ASEAN Summit.

He underscored the importance of the 1982 United Nations Convention for the Law of the Sea (UNCLOS) as the legal framework that governs all activities in oceans and seas.

The Vietnamese PM emphasized that the two sides need to fully implement the Declaration of the Conduct (DOC) of Parties in the South China Sea and looks forward to the early conclusion of the code of conduct (COC) that is effective, substantive and consistent with international law, particularly the 1982 UNCLOS.

In 2019, ASEAN and China completed the first reading of the draft of the COC that was announced at the ASEAN Ministerial Meeting in Singapore a year earlier.

The South China Sea – a crucial passage for a significant portion of the world’s commercial shipping – is bordered by Brunei, Cambodia, China, Indonesia, Malaysia, the Philippines, Singapore, Taiwan, Thailand, and Vietnam.

China claims roughly 90% of the sea, which encompasses an area of around 3.5 million square kilometers (1.4 million square miles).

Mr. Phuc noted that as an economic power, China is always highly appreciated in terms of contribution to global peace, stability, and development.

At the summit, ASEAN member states and China also discussed measures to boost cooperation in the post-pandemic era for further bilateral trade, mostly in 2021 when the two sides mark the 30th anniversary of the establishment of relations.

The two sides agreed to launch the newly-approved Plan of Action for the 2021-2025, to boost inter-commercial link, maintain the regional supply chain, and to promote the ASEAN-China free trade agreement, digitalization, cybersecurity, and digital economy.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ