Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

C.bank expects credit growth to exceed 12%-target for 2021

Demand for credit may increase sharply since the second quarter, especially in fields of industrial production, exports, trade and tourism, said a senior official of the central bank.

In case the Covid-19 pandemic is contained and the rollout of vaccination programs remains effective, Vietnam’s credit growth may hit 14% year-on-year for 2021, exceeding the original target of 12%.

 Transaction at a branch of Vietcombank in Hanoi. Photo: Cong Hung

 

This is among the three scenarios for credit growth set up by the State Bank of Vietnam (SBV).

 

In a less optimistic scenario when the pandemic would persist until June, along with social distancing measures in place and prolonged vaccination, the credit expansion is expected to be around 10-12%.

 

And for the last scenario with the pandemic staying serious until the end of the year, the credit growth may be in range of 7-8%.

 

Director of SBV’s Credit Department for Economic Sectors Nguyen Tuan Anh said as of March, credit growth reached by 2.3% against late 2020, significantly higher than the 1% rate recorded in the same period last year.

 

“Demand for credit may increase sharply since the second quarter, especially in fields of industrial production, exports, trade and tourism,” said Anh, adding this comes from strong recovery of growth driving forces such as domestic consumption, exports, FDI inflows and public investment.

 

KB Securities Vietnam (KBSV) in its latest report expected the credit growth to be around 12-14%, which came from strong economic recovery and current low-interest rate environment.

 

“Capital mobilization rate has reached its bottom in early 2021, and is on track to rise up in the second half of the year,” it added.

 

For greater efficiency in credit expansion, banking expert Nguyen Tri Hieu suggested more solutions are needed to stimulate credit demand, saying “many enterprises are not seeking loans at the moment.”

 

Meanwhile, banks should ensure customers to have financial capabilities to repay their debts, as this is a key step to maintain credit quality.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ