Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Covid-19 pushes Vietnam fiscal deficit to nearly 6% of GDP

Such a high fiscal deficit is due to low state budget revenue and increase in regular spending under the severe Covid-19 impacts.

Vietnam’s budget deficit this year is estimated at VND319.5 – 328 trillion (US$13.78 – 14.15 billion), equivalent to 4.99 – 5.59% of GDP, significantly higher than the 3.44%-of-GDP target set in early 2020, according to Minister of Finance Dinh Tien Dung.

 Minister of Finance Dinh Tien Dung speaks at the National Assembly on October 20. Sourcef: National Assembly. 

 

Such a high fiscal deficit is due to lower-than-expected state budget revenue and an increase in regular spending caused by severe Covid-19 impacts, stated Mr. Dung at a the opening of a one-month-long National Assembly sitting on October 20.

 

This year, Vietnam’s budget revenue is estimated at VND1,320 trillion (US$57 billion), down VND189.2 trillion (US$8.16 billion) or 12.5% compared to the year's estimate and 14% against the figure recorded in 2019.

 

State budget revenues in a number of major cities have also stayed lower than planned, including Hanoi with 58.8% of the estimate so far, Ho Chi Minh City (58.1%), Haiphong (55.1%), and Khanh Hoa (51.8%), among others.

 

Meanwhile, state budget spending could reach VND1,680 trillion (US$72.47 billion) this year, down VND60.89 trillion (US$2.62 billion) or 3.5% against the estimate. Notably, regular spending is expected to rise to VND1,070 trillion (US$46.16 billion), or an increase of VND12 trillion (US$517.7 million) or 1.1% of the estimate, mainly for funding measures against the pandemic, natural disasters and social security.

 

For the next year, Vietnam’s state budget revenue is estimated at VND1,343 trillion (US$58 billion) and expenditure of VND1,687 trillion (US$72.78 billion), resulting in a fiscal deficit of VND343.67 trillion (US$14.82 billion) for 2021.

 

Chairman of the National Assembly’s Committee for Financial and Budgetary Affairs Nguyen Duc Hai said a high fiscal deficit is justified by the current context.

 

Mr. Hai said the figure could rise higher by an additional amount of VND38.5 trillion (US$1.6 billion) due to the slow privatization process of state-owned enterprises.

 

Additionally, the Committee for Financial and Budgetary Affairs warned against the ratio of the government’s direct debt servicing to state budget revenue is approaching the 25% threshold, which Mr. Hai said this could pose a major risk to national financial security.

 

Mr. Hai also noted a high ratio of regular spending over the total budget expenditure at 63.4%, while the implementation of supporting program for business and people affected by the pandemic has not progressed as expected.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ