Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

EVFTA to further increase FDI to Vietnam in mid-and long-term

European investors have diversified investments in Vietnam to new fields, including telecommunications, finance, office leasing, retail, hi-tech farming, and pharmacy.

Foreign direct investment (FDI) inflows to high-quality projects are set to keep increasing to Vietnam in the mid-and long-term thanks to the   EU-Vietnam Free Trade Agreement (EVFTA).

 Seafood processing at Godaco Company in Tien Giang Province. Photo: Viet Hung

 

The assessment was given in a Government report on the trade and investment relations with the EU one year after the EVFTA kicked off.

 

As of September 2021, the EU has a total of 2,242 ongoing projects in Vietnam with registered capital of $22.24 billion, up 164 projects, and $483 million in the capital against the same period of last year.

 

Such figures accounted for 5.58% of total investment capital and 6.57% of foreign-invested projects in Vietnam, noted the report, adding a number of successful European corporations in Vietnam include Shell Group (Netherlands), Total Elf Fina (France-Belgium), Daimler Chrysler (Germany), Siemen, Alcatel Comvik (Sweden).

 

According to the report, EU investors are mainly focusing on high-tech projects, however, there has been a growing trend of investment into the services sectors such as telecommunications, finance, office leasing, retail, renewables, supporting industries, food processing, hi-tech farming, and pharmacy.

 

Meanwhile, trade relations between Vietnam and the EU have remained on an upward trend despite the severe Covid-19 impacts on global supply chains.

 

For the first nine months of 2021, Vietnam exported goods worth US$28.8 billion to the EU, or an increase of 11.6% year-on-year, marking the bloc’s Vietnam’s third-largest export market.

 

In return, Vietnam’s imports from the EU sharply rose by 19% to $12.6 billion during the period.

 

The Government, however, noted a low rate of Vietnam’s key export commodities shipped to the EU with C/O (certificate of origin), such as garment, coffee, or steel products (15.7% for garment, 9% for coffee and steel), which require greater efforts from local enterprises to comply with Vietnam’s commitments in the EVFTA.

 

To date, 38 out of 63 provinces/cities in Vietnam have engaged in trading activities with EU country members, while the others remain focused on traditional markets, for which the Government stressed the necessity of greater efforts in market diversification.

 

The EVFTA was signed between Vietnam and the EU on June 30, 2019. After both sides ratified the deal, it became effective on August 1, 2020.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ