Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Exports set to remain growth driver for Vietnam in 2021

Trading activities were among the highlights of the economy in 2020 with an all-time high trade surplus of US$19.1 billion and contributed to a positive economic growth of 2.91%.

Following a positive growth of 6.5% year-on-year in 2020, exports are expected to remain the economy’s main growth driver for this year.

 

 Cargo handling at Saigon port. Photo: Hoang Hai. 

“A diversified network of export markets helps Vietnam offset losses from decline in export volume to traditional markets such as the EU or ASEAN,” said economist Nguyen Xuan Thanh, member of the Prime Minister's Economic Advisory Group.

 

“However, Vietnam’s exports to the US would face more difficulties in 2021, given the country’s trade surplus of US$62.7 billion last year,” noted Mr. Thanh, but saying new trade deals such as the EU-Vietnam Free Trade Agreement (EVFTA) and the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) would be a boost for the country’s trading outlook.

 

Chairman of the Vietnam Chamber of Commerce and Industry (VCCI) Vu Tien Loc said that the Ministry of Industry and Trade (MoIT) should play a more active role during the enforcement of free trade agreements that Vietnam is a member of. This includes trade promotion activities in potential markets; enhancing state management to combat trade and origin frauds; improving efficiency in dealing with trade disputes and protecting domestic production as well as applying IT in trade and promoting e-commerce.

 

In 2020, Vietnam reported an all-time high trade surplus of US$19.1 billion, far exceeding the record figure of $10.9 billion in the previous year. Overall, Vietnam's trade turnover is likely to have increased by 5.1% year-on-year to reach $543.9 billion in 2020, of which its export value is estimated at $281.5 billion, up 6.5% year-on-year, and imports at $262.4 billion, up 3.6%.

 

While many voiced concerns that the government’s GDP target of 6.5% in 2021 remains ambitious, experts suggested this is entirely feasible thanks to three main contributors comprising resilience of the business community, the active role of the government in administrative reform and improving the business environment, and the comprehensive development of human resources with the support of sciences, technology and innovation.

 

“The year of 2021 is the first of a new decade and the first of a 10-year economic cycle, which is opening many opportunities for the Vietnam’s economy and the business sector,” said VinaCapital’s Managing Director Andy Ho.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ