Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Global economic integration lays foundation for Vietnam to promote circular economy

Growing number of local enterprises achieving success by adopting clean production standards have been direct results from Vietnam’s policies to promote green and sustainable growth.

Vietnam’s active efforts in integrating into the global economy by realizing its commitments under the World Trade Organization (WTO) framework and recently signed free trade agreements would help the country lay the foundation to promote circular economy.

 Ambassador Le Thi Tuyet Mai, permanent representative of Vietnam to the WTO. Photo: VNA

 

Ambassador Le Thi Tuyet Mai, permanent representative of Vietnam to the WTO, made the remarks in a recent virtual conference organized by the WTO Committee on Trade and Development, discussing the circular economy, economic diversification and Aid for Trade.

 

According to Mai, the circular economy model has been identified as a key solution under Vietnam’s 2021-2030 socio-economic development strategy towards a rapid, sustainable and green economic growth.

 

“Mechanisms and policies to boost the adoption of circular economy in Vietnam has been incorporated in the country’s Law on Environmental Protection released last year and a national action program on sustainable production and consumption,” Mai added.

 

Mai also noted the country’s push for green and sustainable growth was first mentioned in the 1986 when the country initiated the renovation process (Doi moi), aiming for economic growth and environmental protection at the same time.

 

“Vietnam gives priority to the efficient use of natural resources and other input materials to realize the UN Sustainable Development Goals,” she added, saying the growing number of local enterprises attaining successes by adopting clean production standards have been direct results from such policies.

 

However, as challenges remain for Vietnam to transit from a linear economic model to a circular one, Mai said the country hopes to learn from the experiences of those having succeeded in adopting a circular economic model for sustainable development.

 

At the conference, experts expressed concern over severe pollution and over-exploitation of natural resources as linear economies are causing unsustainable mass production and environmental degradation.

 

In this context, circular economy has emerged as a viable solution to address these issues, as this economic system is aimed at reducing waste through the continual repurposing of resources for sustainability.

 

Green growth and digital transformation have also been acknowledged as measures to promote inclusive growth and sustainable development in developing countries.

 

 Experts also discussed the role that Aid for Trade can play in supporting sustainable development through financing and the transfer of technology and know-how to help make production and consumption more sustainable whilst supporting economic development objectives.

Minister of Natural Resources and Environment Tran Hong Ha in a recent webinar said Vietnam considered the circular economy a key solution to minimize impacts from climate change, especially as the country is among the most vulnerable to extreme climate events.

 

For the past 10 years, Vietnam has been implementing the cleaner production strategy in the industrial sector. A recent survey conducted by the Ministry of Industry and Trade (MoIT) revealed 68.5% of industrial companies are aware of benefits from cleaner production, up 20.5% against 2010, while those adopting the model in operation surged by 35.9% to 46.9%.

 

According to the MoIT, 21% of medium and large enterprises have dedicated a specialized department on promoting cleaner production.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ