Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Government-investment arm SCIC acquires 31% stake in Vietnam Airlines

The proceeds raised from this transaction would help Vietnam Airlines to maintain liquidity in the immediate future and mitigate impacts from the pandemic.

The Vietnamese government’s investment arm State Capital Investment Corporation (SCIC) has so far acquired a 31.08% stake in the national flag carrier Vietnam Airlines in a deal worth VND6.89 trillion (US$300 million).

 Vietnam Airlines has been struggling to cope with Covid-19 impacts. Photo: Le Thanh

 

The move came following a resolution passed by the National Assembly (NA) last year that allows the Government to bail out Vietnam Airlines that was severely hit by the Covid-19 pandemic via a rescue package worth VND12 trillion ($522 million).

 

Under the plan, the airline, in which the State currently holds an 86.19% stake via the Commission for State Capital Management (CSCM), could sell additional shares worth VND8 trillion (US$345.68 million) to the SCIC to raise its registered capital.

The proceeds raised from this transaction would help Vietnam Airlines to maintain liquidity in the immediate future and mitigate impacts from the pandemic.

Another support for Vietnam Airlines came in form of a refinancing loan worth VND4 trillion ($173 million) at a 0% interest rate for the airline’s lenders.

In July, Vietnam Airlines signed a credit contract of such amount with three local commercial banks, including Southeast Asia Commercial Bank (SeABank), Vietnam Maritime Commercial Bank (MSB), and Saigon-Hanoi Commercial Bank (SHB).

 

The Ministry of Planning and Investment (MPI) previously estimated an overdue debt of VND6.24 trillion (US$272 million) could lead to the bankruptcy of Vietnam Airlines.

Given the severe Covid-19 situation in Vietnam, the airline estimated losses of VND10 trillion (US$436 million) in the first half of 2021.

The SCIC in its development strategy for the 2020-2030 period and vision to 2035 targets to expand its investment activities in fields that the Government set to hold a majority shares with high spillover effects.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ