Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hit by Covid-19, Hanoi GRDP grows 3.39% in H1

The growth rate, however, remains among the highest nationwide and is significantly higher than the national growth average of 1.81% during the period.

Despite severe economic impacts of the Covid-19 pandemic, Hanoi’s gross regional domestic product (GRDP) is estimated to have expanded 3.39% in the first half of 2020, the slowest 6-month growth in many years, according to Nguyen Manh Quyen, director of the municipal Department of Planning and Investment. 

 Chart: Nguyen Tung.

The growth rate, however, remains among the highest nationwide and is significantly higher than the national growth average of 1.81% during the period, Quyen informed at a meeting on June 29. 

During the six-month period, Hanoi’s Index of Industrial Production (IIP) grew 3.5% year-on-year, significantly lower than a rise of 7.4% recorded in the same period last year.

 

Specifically, the mining industry’s output decreased 11.8% year-on-year between January and June, while the manufacturing and processing industry expanded at 3.3%.

Production and distribution of electricity rose 6.1% year-on-year; and water supply, sewage treatment and waste water collection was up 5.5%.

Total retail sales of consumer goods and services in Hanoi in the six-month period are estimated to expand 6.6% year-on-year, while the Covid-19 pandemic has caused a disruption to the global value chain, leading to a decline of 6.7% year-on-year in Hanoi’s exports at US$6.75 billion. Its imports have fallen 9.2% to US$13.7 billion.

The consumer price index (CPI), the main gauge of inflation, expanded 3.68% year-on-year in the period.

As tourism is one of the hardest-hit groups by the pandemic, total number of tourists to Hanoi plunged 65.4% year-on-year to 4.93 million in the January – June period, including a decline of 68.8% in foreign tourists and a contraction of 61.5% in revenue from tourism activities.

On the bright side, Hanoi’s authorities have acted drastically for improving the business environment, which helped the city be included in the top 10 localities having the highest Provincial Competitiveness Index (CPI) scores in 2019 and second nationwide in the Public Administrative Reform Index (PAR Index).

Hanoi has recorded 12,649 newly established enterprises in the first half of 2020 with registered capital of a combined VND175 trillion (US$7.55 billion), down 7% in the number but up 5% in value year-on-year.

The city's state budget revenue dwindled 3.4% year-on-year to VND124.84 trillion (US$5.38 billion), or 44.8% of the year's plan, while the budget expenditure climbed 21.5% year-on-year to VND34.21 trillion (US$1.47 billion), or 33.2% of the yearly plan.

Hanoi has so far disbursed VND14.82 trillion (US$639.45 million) worth of public investment, or 33% of the target.

 

Two growth scenarios for 2020

 

Based on preliminary data from the first half of 2020, Hanoi’s authorities have devised two growth scenarios for the remaining six months of the year.

In the first scenario and also the most optimistic one, Hanoi could achieve a growth rate of 5.9%, 1.3 times higher than the nation’s optimistic growth scenario from 4.4 – 5.2%, if growth rates in the third and fourth quarters reach 7.8% and 8.4%.

In a second scenario, Hanoi’s GRDP would expand 5.4%, 1.3 times higher than the nation’s neutral growth scenario of 3.6 – 4.4%, if the city’s economy expands 6.9% and 7.4% in the third and fourth quarters, respectively.

Secretary of Hanoi’s Party Committee Vuong Dinh Hue said the city aims for an economic growth rate at 1.3 times higher than the national average and strives to fulfill the state budget revenue targets set by the National Assembly for this year.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ