Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi seeks regulatory breakthroughs for big ticket projects: Mayor

The goal is for Hanoi to speed up major infrastructure projects, including the Ring Road No.4 – Hanoi capital region and metro lines.

Hanoi is looking for solutions from the government to remove legal bottlenecks in the implementation of large-scale projects in the capital city.

 Chairman of the Hanoi People's Committee Tran Sy Thanh at the meeting. Photo: Thanh Hai/The Hanoi Times

 

Chairman of Hanoi People's Committee Tran Sy Thanh made the remarks at a meeting with government leaders on May 6.

 

For the Ring Road No.4 – Hanoi Capital Region project, the city proposes that Hung Yen Province is authorized to approve subcomponent projects in case they exceed the total investment.

 

The Hanoi City People's Committee will serve as the focal point to report to the relevant authorities for review and decision on the adjustment of the project's investment policy in case of necessary changes.


During the implementation process, Hanoi is expected to have the authority to adjust the investment costs for subcomponents 1.1 and 2.1 if they exceed the original estimate.


Thanh also mentioned the need to resolve obstacles and difficulties in the implementation of sub-projects under the public-private partnership (PPP), particularly in the construction of three major bridges of Hong Ha, Me So and Hoai Thuong.


Hanoi proposes that the city act as the investor for the project, but this would require the Ministry of Planning and Investment and the Ministry of Finance to advise the government to consider amending the Law on PPP and Decree No. 99/2021/ND-CP on the payment of sub-projects using public investment capital in PPP projects.


The mayor also proposed special measures for Ring Road No. 4, including allowing investors for subcomponent 3 of the project to apply a similar mineral extraction mechanism to those working on other subcomponents of the project.


Thanh urged the government to soon decide on investment policies and capital sources for seven unimplemented metro lines (No. 1,2,4,5,6,7,8) to speed up project construction procedures.


In addition, Hanoi expects the Government to soon approve the adjustment of the investment policy for the Hanoi Pilot Light Rail Project and to prioritize the use of ODA capital sources for Line 5 (Van Cao - Ngoc Khanh - Lang Hoa Lac section).

 

Given the incomplete legal framework for the operation of the Land Development Fund, Thanh called on the Prime Minister to allow the city to use capital from the fund in advance for land clearance in public projects.

Regarding the amendment of the Capital Law, the mayor called for the Government to authorize Hanoi in the decision-making process for social housing of urban development projects using lands of at least 300 hectares and population size of 50,000 and above; hi-tech industrial parks; converting use purpose of agro lands from at least 10 hectares.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ