Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi set to become Vietnam’s major transit hub in 2030 railway planning

Total investment capital for railway development until 2030 is estimated at VND230 trillion (US$10.5 billion).

Hanoi and  Ho Chi Minh City are projected to be the main transit hubs in Vietnam’s railway planning for the 2021-2030 period, which targets to build nine new railway routes with a total length of 2,362 kilometers. 

 The country would have a network of 25 railway routes with a length of 6,354 kilometers by 2050. Photo: Tran Dung

 

The plan was signed off by Deputy Prime Minister Le Van Thanh in decision No.1769/QD-TTg on October 19, with a view to upgrading existing railway tracks and ensuring smooth connection with international rail transport routes for total investment capital of VND240 trillion ($10.5 billion).

 

The planning also expects to ensure greater efficient capital mobilization for the construction of new railway routes, including the North-South express railway, routes connecting international seaports, airports, and major cities.

 

By 2030, Vietnam expects the railway network would carry a total freight of 11.8 million tons, or 0.27% of the total, and handle a passenger volume of 460 million, or 4.40%.

 

The Government targets to update the existing seven existing railway routes with a length of 2,440 kilometers and two priority sections of the North-South express railway in Hanoi – Vinh, and Nha Trang – Ho Chi Minh City.

 

New railway routes are set to be built to connect the railway with international gateways in Haiphong and Ba Ria – Vung Tau; connecting Ho Chi Minh City with Can Tho and international destinations of China, Laos, and Cambodia.

 

By 2050, Vietnam would complete the North-South express railway and those starting from Hanoi, Ho Chi Minh City, or connecting between seaports, industrial parks, economic zones.

 

The country would have a network of 25 railway routes with a length of 6,354 kilometers by 2050.

 

To realize goals set in the plan, the Government would continue to provide incentive policies for organizations and individuals to invest in the railway transport business, including the utilization of land funds for the development of national railway networks.

 

The ODA and preferential loans from international donors would be the key in railway projects, while the Government is set to further mobilize domestic and foreign sources for transportation investment by ensuring a fair and healthy competitive environment for all economic components in this field.

 

Vietnam would strengthen cooperation with international partners, especially countries with the advanced railway industry, along with taking advantage of technologies from Industry 4.0 in the management of railway systems.

The new nine railway routes include:

 

1/The North-South express railway from Ngoc Hoi station (Hanoi) to Thu Thiem station (1,545 kilometers)

 

2/Yen Vien – Pha Lai – Ha Long – Cai Lan from Yen Vien station (Hanoi) to Cai Lan station (Quang Ninh Province) (129 kilometers)

 

3/Ngoc Hoi – Lac Dao – Bac Hong in the east corridor of Hanoi (59 kilometers)

 

4/Hanoi – Haiphong (102 kilometers), connecting Haiphong port with seaports of Dinh Vu, Nam Do Son, and Lach Huyen

 

5/Vung Anh – Tan Ap – Mu Gia from Vung Ang port (Ha Tinh) to Vietnam – Lao border (103 kilometers)

 

6/Bien Hoa – Vung Tau from Trang Bom station to Vung Tau station (84 kilometers)

 

7/Ho Chi Minh City – Cantho from An Binh station to Cai Rang station (174 kilometers)

 

8/Ho Chi Minh City – Loc Ninh from Di An station to Hoa Lu border gate at Vietnam – Cambodia border (128 kilometers)

 

9/Thu Thiem – Long Thanh from Thu Thiem station (Ho Chi Minh City) to Long Thanh International Airport (38 kilometers)

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ