Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi’s first metro line must start running in 2020: PM Phuc

The order from PM Phuc came after months of reports that the first metro line in Vietnam is 1% away from completion.

Prime Minister Nguyen Xuan Phuc has requested government agencies to complete and put key transport projects into operation in 2020, including the long-delayed Cat Linh-Ha Dong railway line in Hanoi, Kinhtedothi.vn reported.

Particularly, PM Phuc requested the general contractors to speed up the progress and complete all procedures for key transport infrastructure projects, including the North-South Expressway, Long Thanh International Airport, upgrade runways at Noi Bai and Tan Son Nhat airports, T3 terminal construction at Tan Son Nhat airport.

 Date for official run of Hanoi’s first metro line remains unknown. Photo: Pham Hung

The PM stressed on key transport projects in 2020, especially the Cat Linh - Ha Dong railway. He asked the transport ministry to report all the project’s obstacles to the National Assembly for proper solutions.

The order from PM Phuc came after months of reports that the first metro line in Vietnam is 1% away from completion, and the Chinese contractor, China Railway Sixth Group Ltd.Co., has not yet finished paper work to hand over the line to the Vietnamese Ministry of Transport.

Earlier, at an April meeting with Hanoi's authorities, Prime Minister Nguyen Xuan Phuc also requested the Ministry of Transport and the Hanoi city government to thoroughly address all pending issues related to the Cat Linh - Ha Dong project and clear all hurdles to its operation.

He requested the Ministry of Transport to discuss with the Chinese partners to solve all remaining issues, especially the safety evaluation, by June 2020.

For his part, Minister of Transport Nguyen Van The affirmed that his ministry had sat down with Hanoi’s leaders to discuss this project several times. The two sides showed determination to put the Cat Linh - Ha Dong railway project into commercial operation by September 2020.

Work on the Cat Linh-Ha Dong railway line, which covers around 13 km, began in October 2011 and was originally planned for completion in 2013.

However, several hurdles, including loan disbursement issues with China that were only resolved in December 2017, stalled it for years.

Project costs have more than doubled from the original VND8.8 trillion (US$553 million) to VND18 trillion (US$868 million), according to state auditors, applying the exchange rate at their respective timings.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ