Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi’s first metro line must start running soon: Deputy PM

The deputy PM requested the general contractor to put the long-delayed Cat Linh-Ha Dong urban railway line into operation as soon as possible in 2020.

The general contractor of Hanoi’s first urban railway line must make sure that the project begins commercial operations soon, Deputy Prime Minister Trinh Dinh Dung said at a meeting of the Ministry of Transport on January 2, local media reported.

The deputy PM requested the general contractor to speed up the progress and complete all procedures in order to put the long-delayed Cat Linh-Ha Dong urban railway line into operation as soon as possible in 2020.

 Cat Linh-Ha Dong metro trains run on trial in Hanoi. Photo: Giang Huy

Dung stressed that the project needs to meet all safety standards before beginning operations, and the safety certificate must be approved before the trains can roll the wheels.

The order from the deputy PM came after months of reports that the first metro line in Vietnam is 1% away from completion, and the Chinese contractor, China Railway Sixth Group Ltd.Co., has not yet finished actual and administrative work to hand over the metro route to the Ministry of Transport.

Work on the Cat Linh-Ha Dong metro line began in 2011 and was originally scheduled for completion in 2013. But several hurdles, including loan disbursement issues with China that were only resolved in December 2017, stalled it for years.

Project costs have more than doubled from the original VND8.8 trillion (US$377 million) to VND18 trillion (US$771 million), according to state auditors.

Why hasn't Cat Linh - Ha Dong railway started running?

On his inspection of the Cat Linh – Ha Dong railway three months ago, Deputy PM Trinh Dinh Dung questioned the Chinese general contractor about the long-delayed project and requested Transport Minister Nguyen Van The make it operational in 2019. However, the general contractor and the Ministry of Transport have failed to meet the request.

By the end of December 2019, the progress of the project was almost negligible. In the past three months, the French consultancy Apave-Certifier-Tricc (ACT) has completed a number of safety assessment reports but has not yet finished the 13 reports required for safety assessment.

According to Deputy Minister of Transport Nguyen Ngoc Dong, the biggest obstacle is the lack documents to assess the system’s safety. The Chinese general contractor has not provided sufficient documents, especially documents related to certificates and proof of experiments in the production of the trains.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ