Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi’s special finance-budget mechanism to take effect from August 15

The special finance – budget mechanism would be implemented in the next five years.

Vietnam’s National Assembly (NA) has issued a resolution enacting the implementation of a special finance-budget mechanism for Hanoi, scheduled to take effect from August 15 with five-year validity.

 An aerial view of Hanoi. Photo: Pham Hung

Under the decision, the Hanoi People’s Council is now authorized to levy new fees and charges in the city, as well as adjust the existing fees and charges.

The move is aimed to adapt to Hanoi’s actual socio-economic conditions, the city’s 10-year development strategy in the 2021 – 2030 period and five-year financial plan in 2021 – 2025.

Moreover, 100% of the revenue from the new fees and charges will go to the city’s budget for future investment in socio-economic infrastructure, science and technological activities, education and healthcare, among others.

The new mechanism also allows Hanoi to retain 50% of the receipts from the sale of state-owned properties; 100% of proceeds from the divestment and privatization of state-owned enterprises.

Additionally, Hanoi would have more resources to address issues related to urban planning and technical infrastructure development.

 

On June 19, the NA approved the special finance-budget mechanism for Hanoi with an endorsement of 91.51% of its deputies present.

 

Chairman of the NA Finance-Budget Committee Nguyen Duc Hai said the decision would provide Hanoi’s leaders with sufficient flexibility and decision-making power.

 

Despite severe economic impacts of the Covid-19 pandemic, Hanoi’s gross regional domestic product (GRDP) is estimated to have expanded 3.39% in the first half of 2020, the slowest 6-month growth in many years.

 

The growth rate, however, remains among the highest nationwide and is significantly higher than the national growth average of 1.81% during the period.

 

Hanoi aims for an economic growth rate 1.3 times the national average for this year.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ