Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Institutional barriers restrict development of Vietnam farmland market

In spite of huge demand, the inefficient legal framework is making the process of land grouping difficult for all parties involved.

Institutional barriers are restricting the development of Vietnam’s farmland market, failing to turn land into a major source of growth for the agriculture sector, according to Bui Thi Minh Dung, expert from the Institute for Policy and Strategy for Agriculture and Rural Development (IPSARD).

 Overview of the conference. Source: Ngoc Thuy. 

 

Vietnam is among countries with the lowest arable land amount per capita of 0.09 hectare, around 0.2 hectare less than the global average and 0.36 hectare less than the regional average, statistics from the World Development Indicators revealed.

 

Additionally, over 70% of Vietnam’s farmland is fragmented with an area of less than 0.5 hectare each.

 

“The small and fragmented farm plots cause difficulties for large-scale farming, which is a significant issue as Vietnam is integrating into global economy and local agricultural products are facing fierce competition,” said Dung at a conference under the program “Australia supports Vietnam’s economic reform” (Aus4Reform) on November 27, discussing the outlook of Vietnam’s farmland market.

 

Dung attributed trade barriers, food safety issues, rules of origin, and intellectual property rights, among others, to the necessity for large-scale farming and high tech concentrated production areas.

 

 

The Vietnamese government has been promoting the accumulation of capital in agriculture through the policy of land grouping, but the progress so far is slow, as only 8% of total Vietnam’s enterprises are investing in the agricultural sector, said Dung.

 

Statistics showed the number of agricultural companies only accounts for 1.6% of total national enterprises, in which 90% are small and micro-sized ones that use 10–50 employees with registered capital of VND1-5 billion (US$43,000 – 215,000) each.

 

Such low economic efficiency is pushing farmers to look for jobs other than agricultural production. As a result, the rate of abandoned farmland increased from 1.7% in 2014 to 3.8% in 2016, while the average farming area per household decreased by 0.9% in the 2014 – 2016 period.

 

Meanwhile, there has been huge demand for farmland from agricultural companies for large scale production, or land owners looking for more land, but the inefficient legal framework is making the process difficult for all parties involved, said Vu Thi Huong from the Legal Department under the Ministry of Agriculture and Rural Development (MARD).

 

As of present, local companies are not allowed to purchase but only rent agricultural land for farming, so not many would be willing to commit long-term investment, stated Huong.

 

Huong also pointed to a lack of regulations for ownership rights for agricultural land compared to other types of land, while the current fee in transferring agricultural land is similar to other kinds of land, i.e. 2% of personal income tax, which is not favorable for the execution of land grouping policy. 

 

“Land grouping is one of the main bottlenecks to the development of a modern and sustainable organic agricultural sector on the basis of cooperation and linkage among enterprises, cooperatives and farmers,” stated Huong, adding that a major revision in the existing Land Law is becoming an urgent matter.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ