Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Long road for Vietnam towards complete economic recovery: World Bank

Greater attention should be on the potential impact of the rapid monetary expansion on inflation and the deepening of the fiscal deficit caused by under-performing tax collection.

While the Vietnamese economy has reacted quickly to the easing of domestic restrictions by recording a 10% increase in manufacturing and retails sales during May, yet, the level of economic activities remains distant from pre-Covid period, according to a World Bank report.

 Source: World Bank. 

 

Retail sales also bounced back significantly in May. Both passenger and cargo transportation activities rose by 116% and 32% between April and May as a result of the easing of domestic mobility restrictions that started on April 23. This recovery is corroborated by the Google mobility indicators that, on average, rose from minus 30% to only minus 5% in comparison to the pre-Covid benchmark between mid-April and the week of May 25.

 Source: World Bank. 

 

Although the value of Vietnam’s merchandise exports increased by about 5% between April and May, it was 5.5% lower than a year ago due to weaker external demand and some possible disruptions of global supply chains. The report suggested the foreign sector has started to get hurt by weaker global demand.

 

Vietnam's key labor-intensive exports such as garment and footwear decreased by 14% and 5% year-on-year while technology exports, such as smart phone, declined by 9%. In May, imports fell by nearly 6% year-on-year reflecting lower oil prices and slowdown in demand for foreign inputs by domestic firms.

 Source: World Bank. 

 

Foreign direct investment (FDI) continued to flow into Vietnam during May but at a slower pace than reported in April. In the first five months of 2020, the total value of committed FDI amounted to US$13.9 billion – still significant but equivalent to a year-on-year decrease of 17%.

 

Credit allocated to the economy rose to the equivalent of around 10% on yearly basis during the January-April period. Although this increase was slower than the one recorded a year ago, it was almost three times faster than GDP growth during the same period.

 

The monthly headline CPI was flat in May, bringing the year-on-year inflation rate to only 2.4%, down from 2.9% in April and 6.4% in January 2020. Lower prices are mainly associated to the softening of the domestic demand for food and the record low oil price on international markets that was transmitted to domestic fuel and gasoline prices.

 Source: World Bank. 

 

Total revenue collected by the government during the first four months declined by 5.9% compared to the same period last year. The biggest declines were recorded for the value-added tax and corporate income tax, down by 9.3% and 7.3% year-on-year respectively. In line with the slowdown in trade activities, the revenue collected from trade taxes decreased by 19% year-on-year.

 

The fall in domestic revenue aggravated in April when the state collected nearly 25% less than the previous month or only 65% of the figure recorded in April 2019. The General Department of Taxation has received more than 90,000 applications for postponement of tax and land use fee payments, worth totally VND26.2 trillion (US$1.12 billion).

 

Meanwhile, the government has continued to use monetary and fiscal policies to compensate for the financial impact of the coronavirus crisis, leading to the fast expansion of domestic banking credit and a severe fall in public revenue.

 

The World Bank urged greater attention should be on the potential impact of the rapid monetary expansion on inflation and the deepening of the fiscal deficit caused by underperforming tax collection.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ