Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

New regulations to change Vietnam automobile industry in 2021

Cars in Vietnam since 2021 are subject to new regulations such as registration fee, import tariff, and higher emission standards.

A number of new laws and regulations that are set to take effect on January 1, 2021 and could change Vietnam’s automobile industry.

 Cars manufacturing at Vinfast. Photo: Pham Hung. 

 

End of 50% reduction in registration fee for domestic cars

The Ministry of Finance (MoF) has not extended the policy of 50 per cent registration fee cut for domestically-manufactured cars as embassies of some countries, including Thailand, Indonesia, and the European Chamber of Commerce (EuroCham), expressed concern that such a reduction shows discriminatory treatment against imported cars.

While the Covid-19 pandemic remains complicated globally, the MoF has continued extending the validity period for many existing supporting programs, including the ongoing cut of 50-100% in 29 fees and expenses, in various sectors from January 1, 2021 to June 30, 2021. However, the list did not include the registration fee cut that was expired on December 31, 2020.


This move is predicted to harm the domestic automobile market as car buyers have to pay the registration fee, which accounts for up to 12% of the car price. To boost consumption, a number of car manufacturers and dealers, including Vinfast, are providing their own support for customers in payment of registration fee.

 

Lower import duty for European cars

 

Since January 1, 2021, import tariffs for cars imported from the EU have been significantly reduced. Under the new tariff schedule stipulated in Decree No.111/2020/ND-CP that took effect in early 2021, import duty for cars from Europe would be reduced to 63.8% from 70.9%. 

Lowering import duty is Vietnam’s commitment under the EU – Vietnam Free Trade Agreement (EVFTA), which took effect last year.

 

Car expert Vinh Nam said that customers should not expect a sharp price decline in car imports from Europe, especially as the import duty cut is a gradual process and the tax rate of excise tax for car imports are based on the sale price, which includes profit of car dealers.

 

Applying simulation modeling to driving tests

 

Starting from January 1, 2021, all driving schools and testing centers in Vietnam are required to add simulation modeling into the driving test, so that the candidates should have experience on various driving circumstances and enhance their driving capabilities.

 

Higher emission standards for old vehicles

In 2021, all cars manufactured between 1999 to 2008 will be subject to emission standards at level 2, instead of level 1. Under current standards, petroleum engine automobiles are qualified for level 1 if they have carbon monoxide emissions (CO) of less than 4.5% and the hydrocarbon concentration (HC) of less at 1,200 part per million (ppm).

Level 1 is the lowest standard, while for cars to meet level 2 and 3, vehicles must have CO of less than 3.5 and 3.0% and HC of less than 800 and 600 ppm, respectively.


Cars with less than 10 seats not required to have fire extinguishers

Since January 10, 2021, passenger cars with less than 10 seats are not required to have a mini fire extinguisher. As such, owners of cars with four to nine seats only have to meet the overall requirements for fire prevention and safey standards.  

Previously, the Ministry of Public Security had made it mandatory for vehicles with four to nine seats to carry extinguishers, and those who fail to meet the requirement would be fined from VND300,000-500,000 (US$13-22).

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ