Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Clear all hurdles to operation of Hanoi's first metro line: PM Phuc

The Ministry of Transport needs to discuss with the Chinese partners to solve all remaining issues by June 2020.

The Ministry of Transport and the Hanoi city government must thoroughly address all pending issues related to the Cat Linh – Ha Dong metro line project, the first of its kind in Hanoi, said Prime Minister Nguyen Xuan Phuc at a recent meeting with the city's authorities.

The PM suggested that the Ministry of Transport needs to discuss with the Chinese partners to solve all remaining issues, especially the safety evaluation, by June 2020.

 Date for official run of Hanoi’s first metro line remains unknown. Photo: Pham Hung

For his part, Minister of Transport Nguyen Van The affirmed that his ministry had sit down with Hanoi’s leaders to discuss this project several times. The two sides showed determination to put the Cat Linh - Ha Dong railway project into commercial operation by September 2020.

However, in order to achieve the goal, the Ministry of Transport has put forward three proposals which need to be approved by the government.

The first one is to allow Chinese experts to enter Vietnam as soon as possible to complete the 13th report – the final one on the project’s safety evaluation. Without the experts, the work could not be done, said the minister.

He added that if the experts arrive in Vietnam in April 2020, the Cat Linh – Ha Dong railway project will be put into operation in September 2020.

The second proposal is to soon hand over the project to the Hanoi government, even temporarily. The minister explained that his ministry will parallel conduct the safety assessment for the project and then transfer to the municipal authority under certain conditions.

The final proposal is that Hanoi would repay the principal of the loans borrowed for the project.

"According to the contract, the Ministry of Transport is responsible for executing the project and Hanoi will pay for it," the transport minister said.

He further explained that the investor of the railway project is the Ministry of Transport but Hanoi is the beneficiary. Therefore, when the it is completed, the municipal authority will have to repay the principal.

Work on the Cat Linh-Ha Dong railway line, which covers around 13 km, running between Cat Linh street in Dong Da district in Hanoi downtown and Yen Nghia bus station in Ha Dong district, began in October 2011 and was originally planned for completion in 2013.

Project costs have more than doubled from the original VND8.8 trillion (US$553 million) to VND18 trillion (US$868 million), according to state auditors, applying the exchange rate at their respective timings.

Hanoi: plan for first metro line test run to be rebuilt

Hanoi: plan for first metro line test run to be rebuilt

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ