Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Public investment, exports to ensure Vietnam 2020 GDP growth at 2.5%: Expert

Domestic production and exports are key driving forces for Vietnam’s economy this year, state an expert.

Vietnam GDP growth in 2020 is set to reach 2.5%, thanks to strong growth in public investment and exports that offset declines in foreign investment and domestic consumption, according to economist Nguyen Xuan Thanh, a lecturer from Fulbright University of Vietnam. 

 Economist Nguyen Xuan Thanh. Photo: Quy Hoa/Nhip Cau Dau Tu.

 

Domestic production and exports are key driving forces for Vietnam’s economy this year, stated Mr. Thanh at an investment conference held by the Nhip Cau Dau Tu (BusinessReview) magazine last week.

 

From a regional perspective, countries that are relying on services for growth would continue to struggle amid the Covid-19 pandemic, while Vietnam with a focus on production is on the recovery track, he noted.

 

In September, the manufacturing and processing sector expanded by 4.6% month-on-month, resulting in an average growth rate of 3.8% in the first nine months this year. Strong growth was recorded in the sector of domestic production and basic necessities, including pharmacy, paper, chemical, construction material, while textile, footwear, automobile, food and beverage, among others, declined.

 

Sharing the same view, General Director of Deloitte Vietnam Pham Van Thinh said production would remain the driving force for growth and investment capital in 2021.

 

Although Vietnam’s economic expansion in the first nine months of 2020 recorded a 10-year low of 2.12%, the country is among a handful of economies that have delivered positive economic growth.

 

At present, both domestic and international institutions are expecting Vietnam’s economic growth at around 1.8 – 3% for this year, and then rebound to 6–8% next year.

 

FDI key for Vietnam GDP growth in 2021

 

In his own prediction, Mr. Thanh said Vietnam’s economy could expand by 6.9% in 2021, in which foreign direct investment (FDI) would play a pillar for such growth, adding many projects suspended in 2020 due to the pandemic would be resumed next year and serve as a boost to the economy.

 

Specifically, this includes merger and acquisition (M&A) projects, existing ones that are bound to resume, and a shift of the current investment capital.

 

Meanwhile, Mr. Thanh anticipated a positive outlook for manufacturing and processing with the enactment of the EU – Vietnam Free Trade Agreement (EVFTA) and recovery in exports to major markets in Asia, including South Korea, Japan and China, among others.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ