Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Public investment remains priority for Vietnam economy’s post-pandemic recovery

Amid a slowdown in private investments and consumption, expert suggested public spending is essential to spur economic growth and ensure decent living standards for the people.

Due to growing impacts of the Covid-19 pandemic, an increase in public spending with a focus on greater disbursement of public investment is a key measure to help Vietnam's economy recover in the post-pandemic period, local economists have said.

 Illustrative photo. 

 

In the first quarter, total investment capital of the economy stood at VND367 trillion (US$15.73 billion), up 2.2% year-on-year, or 31% of the nation's GDP.

 

Upon breaking down, investment capital from the private sector accounted for 45.2%, up 4.2% year-on-year, and foreign invested capital made up 24.3%, representing a decline of 5.4%. Meanwhile, public investment recorded the highest growth rate of 5.8% among economic players, contributing 30.5% of the total.

 

As the pandemic is slowing trade and services, an acceleration of public investment would help boost aggregate demand and motivate enterprises to resume operations.

 

Moreover, investments in basic infrastructure via public spending would set the stage for long-term development by exerting a positive spill-over effect.

 

Amid a slowdown in private investments and consumption, expert suggested public spending is essential to spur economic growth and ensure decent living standards for the people.

 

In a recent cabinet meeting, Prime Minister Nguyen Xuan Phuc requested government agencies to accelerate public investment in various fields of the economy.

 

Do Thien Anh Tuan, lecturer at Fulbright University Vietnam said public investment not only helps offset declining investment capital from the private sector in the short term, but also create a foundation for economic recovery once the pandemic is contained, in turn enhancing competitiveness of the economy.

 

Tuan suggested in the time of crisis and with limited funding, the government should focus on projects with high spillover effects while requesting government agencies, provinces to focus on disbursement plans with the same intensity as in the fight against the coronavirus. 

As of February 29, disbursement of public investment reached 7.38% of the target set by the National Assembly at VND34.74 trillion (US$1.47 billion), nearly doubling the rate of 3.89% recorded in the same period last year,

 

The rate, however, remains low compared to this year’s plan, which is, according to financial expert Can Van Luc, attributable to inefficient legal framework and the lack of responsibilities from government agencies.

 

Among measures to speed up disbursement of public investment, Luc said, it is important to simplify investment procedures and ensure efficient decentralization between various levels of government agencies in implementing state budget-sourced projects.

 

According to Luc, leaders of ministries, cities and provinces should be more responsible in this regard. A higher disbursement rate should be considered a task for each individual, ministry, province and city.


At an online national conference held on April 10, both Minister of Finance Dinh Tien Dung and Minister of Planning and Investment Nguyen Chi Dung agreed more urgency is needed to realize this year’s disbursement target of VND700 trillion (US$30 billion), more than double the actual amount in 2019 at VND312 trillion (US$13.4 billion), in a bid to maintain economic growth and stimulate social investment. 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ